ZZP-lasser (MAG-gecertificeerd) op weg naar offshore")

Auteur Topic: ZZP-lasser (MAG-gecertificeerd) op weg naar offshore")  (gelezen 15 keer)

Online Oleksandr

• Forum lid
ZZP-lasser (MAG-gecertificeerd) op weg naar offshore")
« Gepost op: 9 augustus 2026, 22:27:59 »
Onderwerp: ZZP-lasser (MAG-gecertificeerd) op weg naar offshore — ervaringen van collega's?
Hallo allemaal,
Ik ben Oleksandr, gecertificeerd MAG-lasser (ISO 9606-1) en VCA Basis, werkzaam als ZZP'er vanuit Leeuwarden/Friesland. Daarnaast heb ik een maritieme achtergrond als Able Seaman op olietankers (3 contracten), en ik ben nu bezig met een TIG-opleiding (NIL Niveau 2, RVS) die eind september afgerond wordt.
Ik oriënteer me op de offshore-sector (denk aan Heerema, IQIP, Allseas, Royal IHC) en wil graag horen van collega's die hier al ervaring mee hebben:
Hoe zijn jullie ervaringen met uitzendbureaus zoals Actief Techniek, GEAR Works of INTRAMAR — betrouwbaar, goede tarieven?
Is BOSIET/NOGEPA echt een harde eis bij de meeste opdrachtgevers, of kom je er soms ook zonder binnen als je sterke certificaten hebt?
Hoe verhoudt een ZZP-tarief in de offshore zich realistisch tot vast dienstverband — is de extra vrijheid het waard, gezien de onzekerheid tussen projecten?
Heeft iemand tips voor een lasser die net begint met TIG naast een bestaand MAG-certificaat — is dat een sterke combinatie voor offshore-werk, of missen er nog specifieke lascodes (ASME IX, EN 12732)?
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Groet,
Oleksandr