Lex_Michdelas en Oerlikon Citotig 200 AC/DC, aangenaam

Auteur Topic: Lex_Michdelas en Oerlikon Citotig 200 AC/DC, aangenaam  (gelezen 2699 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lex_Michdelas

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 23
    • Solderen
Lex_Michdelas en Oerlikon Citotig 200 AC/DC, aangenaam
« Gepost op: 2 maart 2018, 13:07:31 »
Ik ben Lex en ik heb een tweedehands TIG lasapparaatje gekocht. Een Oerlikon Citotig 200 AC/DC; een op 230v AC/DC machine tot 200A (100% - 150A).

Ik kan hiervan geen handleiding vinden, maar de Kemppi Mastertig 2000 AC/DC met meest uitgebreide knoppenpaneel (Pulse) is blijkbaar exact dezelfde machine en daarvan heb ik wel een handleiding. Dat is ook nodig, want het ding is haast ingewikkelder dan een hoogopgeleide vrouw.

Ik heb zelf een aantal jaar lascursus erop zitten (Mig/Mag, BMBE en TIG en ga nog steeds iedere week minimaal een avond klooien) en doe dit verder alleen voor de hobby. Het apparaat ga ik er dus niet mee terugverdienen (wat een geld!), maar ik ben nog niet zo heel oud, dus het apparaat zal aan het eind van mijn leven op jaarbasis waarschijnlijk spotgoedkoop zijn geweest. Ik maak mezelf ook altijd wijs dat tijd en geld spenderen aan lassen een investering is die altijd beter is dan het geld uitgeven aan kant en klaar gemaakt ijzeren toestellen die ik zelf had kunnen maken.

Anyway, ik ben hier om zo nu en dan eens iets te lezen over problemen die anderen tegenkomen en daar van te leren en eventueel zelf een keer een probleem te posten, mocht er op de cursus niemand zijn met oplossingen. Ook met mijn machine kan ik genoeg hulp gebruiken, want er zitten echt veel knoppen op... Iets dat ik iedereen kan aanraden (mochten ze die niet al gedaan hebben) is een goede lascursus. Wat ik daar heb geleerd is dat lassen niet alleen maar een vlamboog beheersen is, maar dat het het merendeel van de tijd meten, rekenen, tekenen en staalbewerking is. Ik heb in elk geval veel meer respect gekregen voor zelfgemaakte dingen, dat is ook iets waard.

Bijgevoegd een plaatje van mijn machine en van wat ik voor soort nutteloosheid heb geknutseld.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 7 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.