Hallo Lasklusforum,
via google op uw site gekomen en een goede indruk gekregen tav nuttige info en het delen van ervaringen ( en storingen ....... ).
Ben zelf geen beroeps lasser maar wel een 100% techneut die na jaren lang standaard electrode lassen ook eens een niewue uitdaging aan wil tav van dun st/rvs materiaal lassen en tevcens Aluminium lassen wil leren .
Heb ge-investeerd cfm horen en zeggen ... in een goed machine , een ; Lorch Handy-Tig 180AC-DC Control-Pro.
Prachtig apparaat vele parameter opties etc , echter wat een beetje tegenvalt is een goedkoop A3-geniet kopier papier manual welke de basic instellingen vd machine geven maar voor de rest een beetje aan de pover kant is tav de 3500 euro investering in dat apparaat .
Het DC Tiggen gaat schiterrend en ook met AC lassen is een ervaring apart .
Waar ik echter mee tob is dat de machine veels te vaak een E16-00 error code geeft ; E16-00 ; up-slope te hoog => ''contact Lorch service dienst''
Wel dat is dus al een keer gebeurt ; alles gecheckt en getest ;alles Lorch OK=> en dat krijg je die gloed nieuwe machine weer terug ,
en dan thuis lassen en dan weer gemiddeld 15-20% vd de keren dat je wilt starten => HF-ontsteking wilt niet ontsteken ; => E16-00 error upslope to high.
Paardemiddel Reset is apparaat uit 10 sec wachten en dan kan je weer starten (tot een volgende E16-storing)
Natuurlijk die standaard 5% upslope instelling wat vlakker gemaakt 7-10% ; maar helaas weer geregled E-16 error
Wel mij vraag is heeft iemand hier ervaring mee of kan je me een tip geven tav vh testen / diagnose waar het euvel werkelijk zit .
(slechte massa op m'n lastafel , Tig toorts spannings overslag ?, etc ?
Sofar
hoop dat jullie me opweg kunnen helpen
Mvrgr Jaap