advies gevraagd nieuw lasapparaat

Auteur Topic: advies gevraagd nieuw lasapparaat  (gelezen 5150 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pwjkohler

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 14
advies gevraagd nieuw lasapparaat
« Gepost op: 5 juli 2011, 18:10:12 »
heren,

Ik heb onderhand al enkele lasapparaten geprobeerd maar ben nog niet het apparaat tegen gekomen waarmee ik goed uit de voeten kan.

stukje historie:

Erfi record.
Als hij een goede dag had laste hij prima.
aaangezien dit een oud beesje was was het de moeite niet meer waard om hem te repareren.

Gys 255/4
Nieuw gekocht, had moeite met dun plaatwerk ( 1mm ) laste op hoge vermogens wel prima.
probleem 1 ,tijdens het lassen van rolkooien in een auto is de  draad toevoer niet constant genoeg is als het slangenpakket in vreemde bochten ligt.
probleem 2 ,terugbrand tijd is niet instelbaar. dus bij hogere standen smelt de draad steeds vast aan de tip.

Merkle m 211k
demo machine gekocht bij lokale dealer.
Dit moest de machine zijn voor alround laswerk tot 200 ampere, met tedac toorts waarbij je de amperages kan aanpassen op de toorts.
volgens de boekjes is het een prima machine voor ons werk.
toch blijkt het lassen van de onderzijde van buizen een probleem, bovenkant is op zich redelijk, maar de onderkant is gewoon problematisch, te weinig draad toevoer.
aangezien dit een machine is waar je de materiaal dikte invoert en hij zelf de draad toevoer regelt kun je hier maar heel weinig aan bijstellen.
op hogere standen verbrand de las ( te weinig gas toevoer ), we hebben reeds een zwaardere toorts gemonteerd waardoor dit wel beter is geworden.
kortom een ..t machine.

dus wat nu ?
ik wil graag een nieuwe machine aanschaffen, waarom nieuw: dan kan ik tenminste "zeuren"als het niet goed is.

wat moet hij kunnen:

ik las tot max 8 mm dik, dus ik zat te denken aan een 250 tot 300 ampere
4m lang slangen pakket.
liefst een "compacte machine" ( geen losse draadkast )
4wd draad aanvoer.
en het belangrijkste : als ik op de kop in een auto lig met de slang om mijn nek geknoopt moet hij gewoon een nette las leggen.

dus wie heeft goede ervaringen met bepaalde machine's in soortgelijke werkomstandigheden ?
alle hulp is welkom.

mvgr peter


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 7 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.