Lassen met persluchtmasker

Auteur Topic: Lassen met persluchtmasker  (gelezen 5296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Shadowman

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 312
Lassen met persluchtmasker
« Gepost op: 25 januari 2011, 00:23:30 »
Als hobby probeer ik wel eens wat in een garage te bakken en te braaien. Er is daar geen extra ventilatie tegen lasrook, dus dat gaat met een open deur. Toch zal er ongemerkt wel meer rook blijven hangen dan gezond is, want zo gaat dat meestal. Nu heb ik een ademluchtmasker staan zoals de brandweer onder andere gebruikt. Dat zou het lasrookgevaar goed oplossen. probleem is alleen dat mijn automatische laskap daar niet overheen past.

Ik weet dat er dure comfortabele laskappen zijn die op perslucht kunnen worden aangesloten waarna schone lucht constant er doorheen gaat, maar dan heb je al snel 160 liter lucht per minuut nodig. Ik beschik niet over een compressor die dat kan leveren, heb er ook niet echt plaats voor, en zou dan natuurlijk ook een goed filter in de persluchtleiding moeten zetten. Ik heb wel ademluchtflessen, maar met 160 liter per minuut is zo'n fles binnen tien minuten leeg en dat wordt dan ook een dure zaak. Met een volgelaat masker met ademautomaat doe je met diezelfde fles drie kwartier tot een uur omdat je dan geen lucht verspilt. Bovendien weet je dan ook zeker dat je echt geen lasrook binnen kunt krijgen. Binnen het masker is een kleine overdruk. Dus al zou er ergens een lekje zijn, dan nog blijft het veilig omdat de lucht uit de omgeving er niet in kan.

Weet iemand of er betaalbare oplossingen zijn om op de een of andere manier een ademluchtmasker en een automatische laskap te combineren? Zoals gezegd, het is voor hobby, dus wordt geen 40 uur per week gebruikt of zo.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.