Lasforum

Commerciële sponsoren => Lasklus Nederland => Topic gestart door: Patrick op 12 januari 2016, 13:18:25

Titel: Lassen vliegtuig uitlaat Rvs347
Bericht door: Patrick op 12 januari 2016, 13:18:25
Elke week zetten wij een mooie, leuke en/of bijzondere lasklus van ons op dit forum.
Vragen, suggesties, commentaar of juist een boel lof? Voel je vrij om te reageren!


De PH-SWP van Para centrum Teuge is een Cessna 208B Super Cargomaster, een vrachtvliegtuig, gebouwd in 2005 en 4 jaar later omgebouwd tot para-vliegtuig.
De "SWooP" werd begin 2014 omgebouwd tot Supervan met een 900 pk motor, en behoort daarmee samen met de "JuMP" tot de snelste parachutisten-vliegtuigen van Nederland en kan maximaal 18 skydivers meenemen.
De uitlaat welke hoort bij de Supervan 900 is gemaakt van hittebestendig Rvs347, een moeilijk lasbaar type Rvs waarbij extreem schoon werken en backing een pré is.
We hebben speciale apparatuur zoals een 1 ppm zuurstof analyse apparaat om zeker te weten dat de uitlaat volledig geformeerd is voordat we beginnen met lassen.

Bij de ontwikkeling van de uitlaat is al bedacht dat twee ruit vormen in de binnenhoeken de spanning beter zullen verdelen, het blijkt echter net niet genoeg om de uitlaat scheurvrij te houden.
Als oplossing is bedacht om er een ruit vorm bij te zetten, over de dichtgelaste scheur zodat de spanning rondom de scheur wegvalt.
We begrijpen dat een vliegtuig in de lucht moet zijn, vooral bij vrachtvliegtuigen van dit type.
We kunnen deze klus met spoed overal ter wereld uitvoeren, reparatie neemt slechts één dag in beslag.
Na het lassen polijsten we de uitlaat natuurlijk weer even op voor een mooi eindresultaat.

http://www.lasklus.nl/vliegtuig-lassen.html
http://www.lasklus.nl/Super-Cargomaster.html