Lasforum

Las processen en las apparaten => Autogeenlassen en snijden => Topic gestart door: 240diesel op 7 november 2010, 15:59:30

Titel: Waarom laat een remschijf zich zo slecht autogeen snijden?
Bericht door: 240diesel op 7 november 2010, 15:59:30
Afgelopen vrijdag moest ik voor m'n werk naar een oplegger die gestrand was langs de snelweg met vastgelopen rem op één van de wielen.
Het betrof een geventileerde remschijf die gebroken was en zodanig klemgeslagen was tussen de remklauw/blokken dat het wiel blokkeerde en de band aan vellen ging.......

De noodhulp bestaat er dan uit dat de betreffende rem(booster) afgekoppeld wordt en het wiel weer vrijdraaiend wordt gemaakt.
Dat vrijmaken bestaat op zijn beurt dan weer uit  het verwijderen van de losgekomen ring.
Om het plaatje compleet te maken; een......... plaatje;


De schijf (aangegeven met rode pijl) was afgebroken van z'n drager waaraan hij normaal verbonden is middels ribben (groene pijl)

Dat gedeelte moest ik er dus af snijden met snijbrander.
Het is wel mogelijk om de smeltfase te bereiken maar zodra je extra zuurstof geeft om daadwerkelijk te gaan snijden blaas je een paar mm weg en is het uit met de pret.
Na veel gemartel in de stromende regen (duikbril was handiger geweest dan las/snijbril) heb ik de schijf meer doorgedruppeld dan gesneden.

Heeft iemand een verklaring / tips?

Normaal snij ik in alle posities tot 50mm dik met plezier af ;D