Lasforum

Metaalbewerking => Niet verspanend => Topic gestart door: RoyW op 29 april 2010, 13:28:44

Titel: Techniek van het richten
Bericht door: RoyW op 29 april 2010, 13:28:44
Hoi,

aangezien ik redelijk wat kennis heb over het richten, wil ik dat met jullie delen.

Veel spullen trekken krom door het lassen. Dit is vaak een probleem bij bijvoorbeeld framewerk. Je last aan 1 zijde aan een koker een plaat, en de koker trekt die kant op. Vooral bij rvs is dat erg het geval, maar ook aluminium en staal kennen dat probleem, hetzij in mindere mate.

Bij rvs ontstaat deze krimp, door een structuurverandering van het materiaal. (theorie zal ik jullie besparen.). het materiaal rond de las, wordt na het lassen dus "kleiner", waardoor het gaat trekken aan het naastliggende materiaal. Vandaar dat de las dus de koker "kromtrekt".

Als voorzorg (om het kromtrekken zoveel mogelijk tegen te houden) kun je de volgende dingen doen:
*producten voorbocht geven. (dus voor het aflassen al iets voorspanning geven in tegengestelde richting)
*Als je meerdere dezelfde producten moet maken, en het product leent zich ervoor, kun je ook 2 producten in spiegelbeeld tegen elkaar hechten. (dus met de vlakken die bol willen trekken, tegen elkaar.). Daarna aflassen en af laten koelen. Als je vervolgens de hechtlassen verwijderd, blijkt dat de krimpkrachten van beide producten elkaar tegengewerkt hebben, en je product veel rechter gebleven is.
*Lasomgeving zo koel mogelijk houden. (kokers van binnen koelen met perslucht, of las ondersteunen met koperen plaat om warmte weg te voeren)
*zorgen voor zo min mogelijk warmteinbreng. Sneller lassen met hogere stroom werkt beter, dan langzaam met weinig stroom. Daarnaast wordt er bij Tig lassen over het algemeen meer warmte ingebracht, dan een vergelijkbare (puls-)mig las bijvoorbeeld. (ivm de hogere lassnelheid van dit laatste proces)
*meteen na het lassen, de las geforceerd koelen. Niet met een bak water (ivm scheurvorming) maar bijvoorbeeld met perslucht.

Mocht je product toch krom getrokken zijn, dan kun je de volgende manieren van richten toepassen:

*richten door koudvervormen (bijvoorbeeld persen). met koudvervormen rekt men het"gekrompen"  materiaal als het ware iets op, met grote kracht. Dit kan bijvoorbeeld met een pers gebeuren. Voordeel van deze methode is dat het snel gaat, en men kan heel nauwkeurig richten.
*richten door oprekken. Hiermee wordt bedoelt, dat je dmv het oprekken van het materiaal, het product weer recht maakt. Dit is alleen mogelijk bij dunne strippen. Aan de gekrompen zijde kun je dmv een bankhamer het materiaal "in elkaar" slaan, waardoor dit materiaal uitrekt. Als men op het hamervlak een plaatje houd, beschadig je je product minimaal.
*richten door tegenkrimp aan andere zijde. Dit is mijn favoriet, omdat ik veel frame´s las in rvs. je geeft de buis iets voorbocht in de tegengestelde richting (dmv lijmklem, lastafelklem oid), en maakt dan met een acetyleenbrander een punt roodgloeiend, tegenover de positie van je las. Dit heeft het meeste effect, als het doet op de "hoeken" van de kokers. Doordat je je koker voorbocht geeft, wordt het oprekken van het materiaal wat je verwarmt tegengehouden. Daarna koelt alles langzaam af, en krimt dit materiaal ook, net als het materiaal rond je las. Gevolg is, dat de buis rechter wordt. Als je hier ervaring in hebt, kun je heel nauwkeurig grote frame´s e.d. richten.
*gloeien met voorspanning. Moet je product nog gegloeit worden? Dan kun je ervoor kiezen, om hem voor het gloeien voorspanning te geven, in tegenovergestelde richting.

Het kan best zijn dat er nog andere manieren zijn. Ik heb dit verhaal gewoon geschreven uit eigen ervaringen, en niet opgezocht op internet, vandaar.

Roy