Condensator lek

Auteur Topic: Condensator lek  (gelezen 46 keer)

Offline Harry00

• Forum lid
Condensator lek
« Gepost op: 2 juli 2026, 06:10:17 »
Ik heb een oudere Rehm Invertig 160 GW en heb daar jaren heerlijk mee gelast. Helaas begon het overschakelen van HF ontsteken naar lassen slechter te worden en toen ik een klein plasje olieachtige vloeistof onder een hoek van het apparaat zag liggen wist ik eigenlijk wel genoeg. Inderdaad, 1 van de 5 condensatoren is gaan lekken. En omdat ze alle 5 even oud zijn, wil ik ze dan ook maar meteen allemaal wisselen. Alleen.... Waar vind ik ze, of degelijke vervangers die passen?

De originele zijn F&T aluminium Elko's met m5 schroefdraadverbindingen, 35mm diameter, 70mm lang (79mm als je de voetjes mee rekent.
12.000uF/50V
Temperatuurbereik 105 graden Celsius.

Nu heb ik bij Mouser wel eventuele vervanging gevonden: Chemi-Con E32D630HPN123MA79M en E32D630LPN123MA79M. Maar afname van minimaal 200stuks ineens voor ruim 1800 euro is ook zo wat. Je krijgt dan weer wel gratis verzending trouwens   ;D

Is er iemand bekend met deze lasinverter? beter gezegd, weet iemand welke condensatoren ik kan gebruiken? Ik denk dat samen met de afmetingen, het 105 graden temperatuurbereik de bottleneck is, 85 graden heb ik wel gevonden maar Rehm stopte er niet voor niets een hoger bereik in.
Ik heb de vraag voorgelegd bij Multiweld Laspartners maar die willen hem niet meer repareren want te oud... Ik vind hem nou juist wel de moeite van repareren waard.