Nieuw AC/DC TIG lasapparaat met HF start

Auteur Topic: Nieuw AC/DC TIG lasapparaat met HF start  (gelezen 632 keer)

Offline offgridd

• Forum lid
  • *
Nieuw AC/DC TIG lasapparaat met HF start
« Gepost op: 7 augustus 2024, 23:01:29 »
Jaja, ik weet het, nog geen half uur gelast (las cursus gevolgd van drie uur met 2,5 uur kletsen, 5 min koffie en 25 minuten MIG en TIG lassen) en meteen al wat noten op mijn zang..  ((:schaamrood

Als elektronicus in meer dan 30 jaar heel wat uurtjes met de Weller soldeerbout in mijn hand aan de keukentafel gezeten en daarom ook automatisch naar een veel schonere TIG las machine aan het kijken. Voordeel is dat je met één gas alle metalen kunt lassen en dat dun plaatmateriaal en klein grut ook veel beter te lassen valt dan met een MIG.

Wat ik graag op zo'n machine heb is:
- AC/DC (wil ook Alu kunnen lassen als ik eenmaal zover ben)
- een HF start
- een Power Factor correctie om mijn drie Victrons niet over de kling te jagen als ik de toortsknop indruk
- lage startstroom (5A) tot aan 200A
- IGBT ipv MOSFETs

Na enkele dagen op internet kom ik steeds bij veel te dure machines uit.
Beginnen met een DC TIG met HF start en daarna upgraden naar en AC/DC vind ik economisch niet handig: iedereen op mp wil de laagste prijs voor zijn aanschaf, ook al is het apparaat nog vrij jong.

Waar ik naar kijk zijn:
- Jasic Evo TIG 200 (€1600)
- ContiTIG 204 (€1361)
- Rowac TIG 200P AC/DC (€ 1.200)

Mocht ik toch gaan voor alleen DC dan zijn de opties:
- ContiTig 202DCP | TIG (€720) met HF start.
- Röwac TIG 200WP Ecoline (€ 650) met HF start

Ik wil in eerste instantie wat stalen frames lassen waar ik 70kWh (lees 500kg) aan Lithium cellen in wil plaatsen.
Degelijk laswerk is dus een vereiste maar kan prima in staal/RVS

Ik vind het echter zonde om twee keer een machine te kopen waar ik op verlies.

Stahlwerk en soortgelijke merken is niet meteen mijn eerste keus.
Er is niets mis mee maar de wat betere merken hebben een lokale of in ieder geval Nederlandse reparatie service en omdat mijn middle name "Murphy" is houd ik hier graag rekening mee.

Mochten jullie na het lezen van deze brei met woorden nog niet afgehaakt zijn, dan zou ik heel blij worden met een advies.
Ik zie door al die lasbomen het bos soms niet meer en heb zero tot een heel klein beetje las ervaring.
Toch denk ik dat goed gereedschap e.e.a. wel makkelijker maakt, ook als is de gebruiker de belangrijkste factor in de output  ;D

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 10 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.