Bobbels (luchtbellen) bij het lassen van staafjes

Auteur Topic: Bobbels (luchtbellen) bij het lassen van staafjes  (gelezen 1356 keer)

Offline Ambidexter

• Forum lid
Bobbels (luchtbellen) bij het lassen van staafjes
« Gepost op: 17 juli 2024, 16:06:41 »
Voor mijn projectje heb ik eeen aantal metalen piramides nodig die gemaakt zijn van metalen staafjes. De bedoeling is om de akoestische en electrische resonanties te meten. Daarvoor is het nodig dat de hoekpunten fatsoenlijk gelast zijn.

Omdat ik nieuw ben met TIG lassen, heb ik eerst eenvoudig staafmateriaal uit de bouwmarkt gehaald. Dit is verzinkt (gegalvaniseerd) staal van 4mm dik. Bij het lassen verdampt de zinklaag en wordt het staal gelast.

Na wat klooien met de afstelling van het lasapparaat (Stahlwerk CTM-250ST) lukte het om naar tervedenheid rupsjes te lassen op een stukje plaatstaal. Ook het aan elkaar lassen van twee stukjes plaatstaal gaat naar tevredenheid.

Nu ben ik verder gegaan met de staafjes en het lukt prima om twee stukjes staafmateriaal (4mm) haaks aan elkaar te lassen. Het resultaat is nogal donker van kleur en ik vermoed dat dat komt doordat de gas postflow van het apparaat beperkt is tot 3 seconden. (Gelukkig is het apparaat geleend...) Na polijsten ziet de las er echter goed uit (of in elk geval voor mij goed genoeg).

Daarna heb ik een vierkant gelast en dat ging goed. Vervolgens wilde ik de diagonalen aan de basis vastlassen, maar dat gaat niet goed. Aanvankelijk ziet de las er goed uit, maar als ik de knop loslaat (2T lassen), dan ontstaat er een bobbel, die naar de electrode toegroeit terwijl de las afkoelt. Na geheel afkoelen, blijkt dat zulke bobbels hol zijn van binnen.

Wat gebeurt er en waarom?

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.

anything