Frezen met een Chinees mini draaibankje.

Auteur Topic: Frezen met een Chinees mini draaibankje.  (gelezen 1931 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eric1963

  • Moderator Boards
  • Volledig forum lid
  • *****
  • Berichten: 924
Frezen met een Chinees mini draaibankje.
« Gepost op: 19 juli 2022, 15:56:12 »
Een paar maanden terug had ik via markplaats een snelwissel met 6 beitelhouders op de kop getikt.
Deze met een stalen blok van 30mm rechtstreeks op de dwarsslede gezet.
Ten eerste om de stevigheid wat te verbeteren door het laten vervallen van de topslede en ten tweede omdat ik de topslede had moeten verbouwen om de snelwissel te kunnen monteren. Ik laat die liever origineel zodat ik bij eventuele verkoop als weer terug kan zetten. De topslede lag op de plank voor het geval ik die nodig heb voor bv draadsnijden. Monteren is een kwestie van een klein minuutje.

Nu zit ik een beetje te kijken naar een freesbankje, want dat lijkt me ook wel handig, maar gezien de huidige kosten van het levensonderhoud leek het mij verstandig om nog maar even te wachten met die investering. Het is maar voor de hobby.
Dus ben ik eens gaan kijken of ik niet wat klein freeswerk op het draaibankje kan doen.
Freestafeltjes voor die chineesjes zijn zo te koop, maar zelf maken is veel leuker dus kwam ik op het idee om de topslede te gaan gebruiken als verticale freestafel.
Ik had nog een behoorlijk stuk staal van 100x30 dus na wat meet, zaag, boor en laswerk begon het er op te lijken.
Lekker dik staal komt de stevigheid alleen maar ten goede toch?
Het grote blok wat op de dwarsslede ligt kan ik in elke willekeurige stand zetten en het werkstuktafeltje kan ik ook kantelen.
Ik kan zo dus ook schuine vlakken frezen.

Een paar goedkope freesjes bij hbm besteld want mocht het niet doen wat ik wil dan ben ik niet al teveel geld kwijt.
Vandaag een klein testje gedaan, en het werkt ook nog. Best tevreden met het eindresultaat en tot nu toe nog geen chatter.
Grote werkstukken gaat het niet worden zo, maar voor wat klein freeswerk kan ik mezelf zo wel ff redden.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 12 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.