Topshak MIG 250: probleem met de elektronica in de draaddoorvoer

Auteur Topic: Topshak MIG 250: probleem met de elektronica in de draaddoorvoer  (gelezen 2748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herry de farryman

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 16
Hallo allen!

Als beginnend hobby-lasser heb ik een goedkoop, Chinees MIG apparaat aangeschaft. Na 4 maanden sporadisch een paar lasjes te hebben gelegd begon de motor van de draadaanvoer van het apparaat te haperen. Eerst kreeg ik onregelmatige snelheid, dan vertragen om ten slotte volledig stil te vallen. Ik heb er een video opname van gemaakt:
https://youtube.com/shorts/Mo5bHhBk1oA?feature=share

Na het toestel 24u ongemoeid te laten kon ik weer even een goeie las leggen (zo'n 10 seconden), daarna kwam het probleem terug. Dit een paar dagen na elkaar tot het motortje uiteindelijk niks meer gaf bij opstart.

Het probleem ligt niet bij de aandrijfroller zelf, ook zonder draad deed het motortje moeilijk, zoals te zien is in de video. Ik heb met een DMM de contactjes op de motor (24V) uitgemeten en kreeg 0V. De schakelaar op de toorts is OK, je hoort de relay voor de gasklep klikken en ook bij doormeten bleek alles in orde.

Ik vermoed dus dat het probleem zich bij de aansturing van de motor bevindt. Op de printplaat ziet alles er nog prima en nieuw uit, nergens sporen van oververhitting of "gepofte" condensatoren.

Vraagje aan de kenners: kan de aard van de storing in een bepaalde richting wijzen? Bvb. kan een transistor langzaamaan de geest geven of zijn transistors eerder een zaak van ineens "alles of niets"? Of wijst dit type storing eerder naar een thermistor?

Alvast dank!


N.B. Voor de zekerheid had ik graag het motortje eens los gesoldeerd en apart gecheckt. Kan ik ongestraft een 12V batterij aansluiten op de 24V motor of maak ik 'm hiermee stuk?

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 32 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.