Bankschroef standaard.

Auteur Topic: Bankschroef standaard.  (gelezen 1748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eric1963

  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 924
Bankschroef standaard.
« Gepost op: 13 maart 2022, 21:48:42 »
Een tijdje terug een nieuwe bankschroef aangeschaft. Een niet al te duur 'made in China' ding, maar wel van redelijk formaat en draaibaar en met pijpbekken. Die pijpbekken vond ik wel een must.
Mijn oude bankschroef (ook een goedkoop ding) was lang geleden gebroken door mijn bruut geweld.

Mijn werkbank, waar de oude bankschroef op vast zat, wordt nu voor een groot gedeelte in beslag genomen door mijn draaibankje en bijbehoren dus vorig weekend van wat afval ijzer en losse standaard gemaakt zodat hij ook makkelijk verplaatsbaar is.

De voet is een oud vliegwiel van een LandRover 2,25 benzine blok met daarop een LandRover handremtrommel waar ik een heleboel 12mm afval strippen in heb gelast voor wat extra gewicht. De sukken strip met mijn zelfbouw werkplaatspers eerst gebogen in de goede radius zodat ik er zoveel mogelijk kwijt kon in de remtrommel.
Ben ook heel blij dat ik mijn oud ijzer nog niet had weggebracht, want dat was ik al een tijdje van plan vanwege de huidige oud ijzer prijzen.  ;D

Het vliegwiel is gietijzer dus de staander daar op lassen is geen goed idee. Van een plak 25mm staal een voet gemaakt en daar gaten in geboord en draad getapt zodat ik die vast kon zetten op de boutgaten waar de krukas normaal op zit.
De volle remtrommel heb ik met 312 electroden op het vliegwiel gelast na deze eerst lekker warm te hebben gestookt.
Die remtrommel zit er alleen voor ballast en daar komen geen krachten op.
Als laatste nog wat 12mm afval stukken aan elkaar gelast voor het bovenste plateau waar de bankschroef op staat en deze met de plasmasnijder in model gesneden.

Het geheel is lekker zwaar geworden en bij de paar keren dat ik de bankschroef nu heb gebruikt voldeed het goed, maar de toekomst gaat uitwijzen of hij zo stabiel genoeg is. Ik heb nog wat oude velgen liggen om de voet eventueel wat groter te maken, of ik kan er van vierkant buis nog een driepoot aan maken zodat de footprint groter wordt. Maar ik houdt de voet liever rond zodat hij makkelijk door de werkplaats is te verplaatsen.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 5 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.