Oppervlaktestructuur van hoeklijn te grof

Auteur Topic: Oppervlaktestructuur van hoeklijn te grof  (gelezen 2233 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Plipmanjan

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 43
Oppervlaktestructuur van hoeklijn te grof
« Gepost op: 1 maart 2022, 22:26:37 »
Beste mensen,

Voor een meubelmaker las ik (hobbylasser) regelmatig een stalen rand om tafelbladen, die rand bestaat uit hoeklijn 40 x 40 x 4 mm, warmgewalst, incl walshuid.
De blauwige walshuid is hetzelfde als die van de stalen poten (meestal 80 x 80 mm), en na fabricage smeer ik alles in met Owatrol zodat het een mooie diepgrijze kleur krijgt en enigsinds beschermd is tegen roest.
De firma waar ik mijn staal altijd haal (in Stompetoren, nabij Alkmaar) levert sinds 1-1,5 jaar echter hoeklijnen met een nogal grove structuur. Er zit niet alleen roest op, maar het oppervlak (van zowel binnen- als buitenkant) is niet zo mooi glad meer als voorheen. Ik heb er een hoop werk aan om het oppervlak acceptabel te krijgen en moet ook oppassen dat ik de walshuid er niet (teveel) afslijp. Het moet immmers niet gaan glimmen want dan gaat de kleur teveel afwijken van de poten, met Owatrol ga je dat zien.
Vooralsnog krijg ik het beste resultaat met een ronde staalborstel op de slijptol en die er in de lengterichting meermaals overheen te halen. Maar blij ben ik er niet mee.

Ik heb die firma gevraagd of ze me die gladde hoeklijnen weer kunnen leveren, maar men zegt dat ze hetzelfde leveren als voorheen. Dus daar schiet ik niets mee op.

Misschien heeft iemand hier dezelfde ervaring. Weet iemand een staalleverancier in Noord-Holland die 40 x 40 x 4 levert met een wél glad oppervlak?
Ik heb overwogen hier foto's te uploaden van een glad hoeklijn (heb nog een restantje liggen) en een grof hoeklijn, doch dat komt toch niet goed over.

Dank,
Philip

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 5 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.