hardsolderen met TIG machine

Auteur Topic: hardsolderen met TIG machine  (gelezen 1678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline streetscreamer

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 39
hardsolderen met TIG machine
« Gepost op: 23 januari 2022, 20:34:47 »
Goedenavond, ik gooi het gewoon ff in de groep hier...

Ik heb schakelvorken van een motorfiets versnellingsbak die in een andere constructie de nok op een andere plaats nodig heeft. de schakelwals zit in een andere positie.
In het kneiterharde materiaal van de schakelvork heb ik met een widiaboor een gat van 6mm gemaakt, Hierin valt de paspen van de onderkant van de nieuwe nok, die zelf een borst heeft van 9 mm. de paspen is zo'n 2 mm diep. De nok is gedraaid uit een HSS boor.
Nu wil die deze nok in de schakelvork solderen. Ik heb een propaanbrander met een Bernzomatic toorts. Maar dat ding vind ik ruk vergeleken met een Spitfire branderbuis die ik vroeger had, maar die zijn iet meer te krijgen.
De zooi valt nu gewoonweg niet genoeg heet te stoken.

Idee: gebruik de TIG toorts voor de warmte

Ik heb even wat experimenten gedaan op een oude schakelvork en geprobeerd messing te solderen. Op zich ging dit prima, wat een fluxgevulde draad.

Nu mn vraag: "mag" flux in geval van TIG gebruik? Ik zie leipe kleuren van de vlamboog af komen, veelal niet iets waar je gezonder van wordt.
Heeft iemand tips kwa instellingen, wolfram punt vorm en materiaal gebruik, dan ben ik die zeer erkentelijk!
   

 

anything