Probleem met HBM 230CI MIG/MAG

Auteur Topic: Probleem met HBM 230CI MIG/MAG  (gelezen 1911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MartijnLas

  • Forum lid
  • Berichten: 4
  • Engineer/hobby lasser
Probleem met HBM 230CI MIG/MAG
« Gepost op: 15 september 2021, 22:04:40 »
Hallo medelassers,

Ik heb me voorgesteld in het daarvoor bestemde forum, mochten jullie meer info over mij willen weten.

Ik heb nu een aantal lassen gelegd met mijn HBM 230 CI, maar opeens doet het lasapparaat raar. Het lijkt erop dat er niet voldoende stroom loopt wanneer het probleem zich voordoet, want kreeg het probleem en na een aantal dagen weer aangezet en toen laste het apparaat weer goed, na ongeveer 10 min begon deze weer te sputteren.

Wat gebeurt er: Er komt alleen gloeiend draad uit de toorts, het lijkt erop niet voldoende stroom komt om te lassen.
Wanneer gebeurt het: af en toe heb al paar keer gehad dat die ineens 10 min prima deed en ineens er weer alleen gloeiend draad uit kwam, soms ook met "koud" lasapparaat dat hij direct begon te gloeien.
Wat heb ik al geprobeerd om het probleem te tackelen: Toorts vervangen door een andere, gaf zelfde probleem, massakabel door gemeten ivm kabelbreuk dmv multimeter waarde van 0,002. Lasapparaat open gehad, kijken of ik losse bouten of zwarte/verbrande electronica kon zien, 2 bouten wat aangedraaid maar leek er niet op dat daar het probleem zat.
Wat zie ik wel: Wanneer ik waarde aflees op het apparaat wanneer deze het gloeidraad geeft, bij bijv. instelling 160A, dat de afgelezen waarde niet boven de 20A uitkomt het lijkt er dus inderdaad op onvoldoende stroom.

In de bijlage nog foto van apparaat jan 2021 aangeschaft, en van mijn test plaatje waar al mijn gloeiprut op terecht is gekomen tijdens het testen.
Ik heb de machine bij HBM gekocht helaas is hun service vrij slecht aangezien ik vorige week een mail heb gestuurd en nog geen antwoord heb.

Ik hoop dat jullie nog tips hebben om ergens naar te kijken.

Wat ik verdenk is ergens toch een verbindings probleem waardoor stroom niet altijd lekker loopt, kan het bijv. eurostekker aansluiting zijn op apparaat? Wellicht dat ik er een x tegenaan ben gelopen.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 7 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.