Aangenaam

Auteur Topic: Aangenaam  (gelezen 1084 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Declutter

  • Forum lid
  • Berichten: 2
Aangenaam
« Gepost op: 30 augustus 2021, 22:08:10 »
Best Forum,

Ik heb wat meer tijd om handen en wilde graag lassen (en houtdraaien) eens oppakken. Ervaring met lassen stamt uit de HTS elektro opleiding, dat is 45 jaar geleden. Maar hoe moeilijk kan het zijn..... Dat zal blijken. Op dit moment alleen in elektrisch lassen geïnteresseerd. En om heel simpel te beginnen, gewoon om te zien of ik er zin en employ voor heb, heb ik zo'n Ferm1600 concept gevalletje overgenomen. Daar moest een kap bij en dat is de weldmaster S998F geworden uit de 2012 laskappen test.

Om maar meteen met wat vragen in huis te vallen: ik verwachtte eigenlijk dat een dunne elektrode het begin makkelijk zou maken. Ik zie echter dat de 1400 met 60-140A alleen 2.0-3.2 slikt, terwijl een 1500 met 40-160A wel vanaf 1.6mm accepteert.
- Is het werken met 1.6mm inderdaad makkelijker dan 2.0?
- Zou ik op de 1400 een 1.6mm elektrode kunnen gebruiken (op de laagste stand)
Ik stel me voor dat ik in het begin alleen wat kleine lassen doe, meer punt lassen dan rupsen, bijv een moer vastlassen.

Ben ook benieuwd naar de eerste vonk, en of de huisinstallatie dat trekt. Met 2.0mm en 60A trekt het al gauw 16A. Dus is een zekering automaat misschien een goed idee?
En kon de groep niet eenvoudig geupgrade worden met een 25A zekering (en bijpassend steentje)?

Ik zal gauw eens het forum door spitten voor de bekenden beginners vragen.

Kees