Ik snap mijn nieuwe lasapparaat niet, wie kan het mij uitleggen?

Auteur Topic: Ik snap mijn nieuwe lasapparaat niet, wie kan het mij uitleggen?  (gelezen 2442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline HugoW

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 6
Eerst even dit; ik weet dat 2-Force lasapparaten van de Van Cranenbroek niet ideaal zijn, ik weet dat ik de handleiding moet lezen (heb ik gedaan) en ik weet dat ik ouderwets ben. Dat hoef je dus niet te herhalen  :)

Hoi,

(geschiedenis, kan geskipt worden)
ik las af en toe dun plaatwerk aan auto's. Het dunste tot nu toe 0,7 mm, het dikste rond de 3 mm. Daarvoor had ik een Ferm (ja, ook zo'n topmerk) MIG 100. Die heeft het ruim 20 jaar volgehouden en ik kon er goed mee lassen. Voor dun plaatwerk zette ik de voltageknoppen naar '1 min' (zo laag mogelijk) en de draadsnelheid op de draaiknop op stand 8 van 10 (geen eenheid bij vermeld). 0,6 mm draad, CO2 fles, en bakken maar. Ging erg goed, totdat een paar weken geleden de draadsnelheidregeling kuren kreeg. Soms niet draaien, regelmatig goed draaien, en soms ineens full speed, zeg maar stand 15 van 10. Niet meer betrouwbaar mee te lassen. Mijn apparaat was al zo oud dat ik er geen regelaar voor kon krijgen. Zelf fiksen was misschien een optie, maar waarom niet eens wat nieuws? Om de klus even snel af te maken en om geen overhaaste beslissingen te hoeven nemen kon ik een 2-Force MAG-135 lenen van een vriend. Even mee stoeien op wat afval; 16,2V en draadsnelheid op ongeveer 9 m/min, 0,6 mm en CO2, en gaan met die banaan. Doet het verbazingwekkend goed. Overigens is die instelling te zwaar om een lange las mee te leggen, maar ik leg nooit meer dan een paar millimeter tegelijk. Dan laten afkoelen en misschien ondertussen ergens anders op het werkstuk een lasje leggen. Die 2-Force hebben ze bij de Van Cranenbroek, daar woon ik zo ongeveer naast, dus maar eens buurten. Daar hadden ze niet alleen die (ouderwetse) machine, maar ook een moderne machine waar ik ook lift-TIG mee zou kunnen lassen. Alles programeerbaar in plaats van instelbaar, HugoW naar deze eeuw, het zou wat worden.

Nu heb ik de machine thuis, handleiding gelezen, maar ik ben zoekende met de instellingen. Ik hoopte dat ik draadsnelheid en voltage los kon instellen, maar dat lijkt niet zo te zijn. Het lijkt een soort verhouding. Maar ik snap het gewoon niet. Het zal wel heel simpel zijn, logisch, maar ik zou graag leren wat er gebeurt als ik aan die draaiknop draai in de diverse instellingen. Wie kan het mij uitleggen? Ik heb er een filmpje van gemaakt:



Alle hulp wordt gewaardeerd,

Hugo

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 4 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything