Dikwandige stalen CV buis lassen, waarom altijd autogeen of TIG, en nooit MAG?

Auteur Topic: Dikwandige stalen CV buis lassen, waarom altijd autogeen of TIG, en nooit MAG?  (gelezen 2048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Niels85

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Groeten uit de Achterhoek!
Nou, de titel is al duidelijk denk ik.
Voor mijn werk (niet als lasser overigens) kom ik vaak dikwandig stalen CV buis tegen.
Het zijn bijvoorbeeld buizen met een diameter van 20 mm t/m 300 mm of zelfs meer.
Het meest voorkomende is zeg een 30 mm t/m 150 mm.
De dikte van de buizen voor wat ik heb opgemeten bijna altijd 3,5 mm.
Onze lasser die in dienst is last deze pijpen meestal autogeen.
Dat deden ze vroeger in de bouw altijd, omdat je weinig last hebt van tocht enz...
De laatste 15 jaar zie je dat als het kan (dus niet te veel tocht) men de pijpen gaat TIG lassen.
Nu ben ik als hobbylassen aan de gang, en heb wat van die pijp mee naar huis genomen om te leren lassen.
Thuis las ik MAG met een simpel apparaatje en 0,8 mm draad.
Als ik een mooi hoekje aan de pijpen maak dan las ik ze met MAG hartstikke mooi aan elkaar.
Ook een aftakking met een kleinere diameter pijp op een pijp lassen gaat goed met MAG, en het gaat vrij vlot ook.
Het zit muurvast, na wat oefenen vloeit alles mooi door, en de las lukt best goed.

Mijn vraag:

Waarom word er in de bouw, of met modificatie nooit MAG gelast aan dikwandig stalen CV buizen?

* Misschien een domme vraag hoor, maar op dit moment kan ik het me gewoon echt niet bedenken.
Groeten uit de Achterhoek.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.