Welke laselektrode voor IPE160 constructiebalken

Auteur Topic: Welke laselektrode voor IPE160 constructiebalken  (gelezen 1671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bartvandegroes

  • Forum lid
  • Berichten: 1
Welke laselektrode voor IPE160 constructiebalken
« Gepost op: 7 juni 2021, 17:02:34 »
Goedemiddag,

Ik ben zojuist lid geworden van dit forum en hoop hier terecht te kunnen met al mijn vragen betreft BMBE lassen. Ik heb redelijk wat ervaring op het gebied van TIG lassen en een beetje met Mig/Mag dus helemaal onervaren ben ik niet.

Ik wil het spant (IPE160 balk) op mijn zolder aanpassen omdat ik daar een dakkapel op wil plaatsen. Ik heb zelf een klein inverter BMBE lasapparaat (IMS Pro 160P) wat ik daarvoor wil gebruiken. Onze constructeur heeft aangegeven wat er precies moet gebeuren en hier komt het op neer:
Het middelste spant van de zolder dient net onder de nok en aan de andere kant ongeveer 1m boven de vloer doorgezagen te worden. Het deel wat hier uitkomt dient met de kopse kant horiZontaal op de kopse kant van de afgezaagde IPE balk onder de nok vast gelast te worden. Aan de andere kant wordt een HEA120 H- balk geplaatst waar tegen de IPE balk vastgebout dient te worden dmv een plaat van 10mm dik. De HEA balk steunt vervolgens af op de zoldervloer.
De flensdiktes van het IPE160 balk zijn ongeveer 7,5mm en 5mm en de benodigde bevestigingsplaten zijn 10mm dik. Alles is schoon ijzer met een verflaag, maar deze slijp ik t.h.v. de lassen schoon.

Omdat ik weinig ervaring heb met BMBE lassen neig ik naar een Rutiele elektrode 6013 van 3,2mm of een Supra 6012 elektrode van 3,2mm. Ook omdat het lassen hoofdzakelijk verticaal zal zijn. Maar misschien zijn andere elektrodes beter geschikt. Welke elektrode raden jullie me aan voor dit werk en waarom?

Alvast bedankt voor de reactie!

Mvg bart van de Groes

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything