binnenhoeklas alu hechting

Auteur Topic: binnenhoeklas alu hechting  (gelezen 1846 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline streetscreamer

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 39
binnenhoeklas alu hechting
« Gepost op: 14 april 2021, 22:59:33 »
Beste lasforummers,

Een paar maandjes speel ik nu met een Rowac AC/DC machine, best naar tevredenheid. Geweldig hoe op fora als deze en natuurlijk ook youtube veel leerzaamste vinden is.
Toch wil ik even wat voorleggen waar ik voor mijn specifieke situatie een oplossing zoek.

Het betreft het maken van een hoeklas met aluminium. Ik heb een tankje gemaakt waar AN koppelingsbungs op gelast moeten worden.

Plaatdikte tank is 2mm, de bung heeft een "lijf" van zeker 4mm. Volgens de Fronius app heb ik het amperage al even opgeschroefd van 70 (prima voor buitenhoeklas) naar 100 Amp. Materiaal is gereinigd met aceton, geborsteld met rvs in 1 richting en daarna nogmaals met aceton gereinigd. AC balance op 35%, frequentie maximaal op 100 Hz. 2,4mm wolfraam, 2mm toevoeg. Cup 6, 12 l/min argon.
Met de power van 100 Amp zie ik de boel wel goed snel schoon worden, maar diep in de groef blijft dat wat achter bij de rest. Je ziet dan de druppel van het toevoegmateriaal wel mooi contact maken met de randen, maar diep in de V groef lijkt het minder.

Aangezien ik een gelijksoortig probleem heb geconstateerd bij dergelijke bungs op een professioneel gelaste tank (deze zweette er langs en bij kaalslijpen kwam gewoon ongehecht materiaal tevoorschijn) lijkt het niet alleen mijn probleem te zijn.

Wat zou ik kunnen doen om mijzelf te verzekeren van hechting diep in de groef... ik heb nu juist weer lager amperage gebruikt maar dat maakt de las erg breed en minder fraai. Zou een pulsstand mij kunnen helpen? Bij buitenhoeklas gaat dat altijd erg lekker (2mm plaat tank op 120 Amp 45%, 10 Amp 55%, 1 Hz)
Ik verneem het graag!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything