Defect aan Migatronic Pilot2000 AC/DC :-(

Auteur Topic: Defect aan Migatronic Pilot2000 AC/DC :-(  (gelezen 2287 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline prensel

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 29
Defect aan Migatronic Pilot2000 AC/DC :-(
« Gepost op: 26 februari 2021, 19:39:19 »
Ik heb in 1999 (ja dat is ff terug) een splinternieuwe Migatronic Pilot2000 AC/DC gekocht voor mezelf als beloning voor mijn toen gehaalde TIG lasdiploma.
Destijds niet veel mee gelast, enkel TIG staal en heel enkele keer RVS. Alu eigenlijk nooit echt mee gestart.
Het was puur hobbymatig dus het echte aantal lasuren zal een tiental zijn.

Helaas tijdens het lassen van wat 3mm staal in 2010 ging hij met een grote klap kapot.
Na contact met de leverancier en importeur bleek (zeiden ze) dat zowel de hoofd DC print als de AC print defect waren.
Kosten reparatie/vervangen was toen 2800 euro dus ik kon een nieuwe bij ze kopen.
Dat niet gedaan, apparaat in de hoek gezet en me altijd afgevraagd wat er nu mis mee was.
Ik kon/kan me niet voorstellen dat zon duur apparaat met zo heel erg weinig gebruik zomaar opeens kapot kon gaan en dan nog zo dat het onrepareerbaar was.

Vorige week met het opruimen van de schuur kwam ik hem weer tegen het apparaat nog eens opengeschroefd.
Ik vond een uit elkaar geklapte onstoringscondensator. Die vervangen maar helaas hij doet 'het niet'.

Wat doet hij wel:
Ik kan hem aanzetten, display en knoppen lijken te werken, en ik kan de stroomsterkte instellen.
Maar als ik in de MMA stand met een standaard electrode een stuk probeer te lassen krijg ik enkel wat zeer lichte vonkvorming aan de punt van de electrode.
De open spanning op de aansluitterminals meet ik 96V DC.
TIG DC en TIG AC heb ik nog niet geprobeerd maar kan me herinneren dat ik in 2010 eenzelfde effect had, geen stroom bij TIG DC.

Een schema heb ik niet, kapotte onderdelen zie ik niet.
Ik heb redelijke electronica ervaring en multimeters scope, soldeer etc etc tot mijn beschikking..
Het is een soort uitdaging geworden (was en nog steeds) om hem, weer werkend te krijgen. Weggooien vind ik zonde.

Vraag is: waar begin ik met zoeken of beter nog, is er iemand die een schema heeft ?
Omdat (denk ik) in de MMA stand geen of zeer weinig van de electronica gebruikt wordt denk ik dat ik daar moet beginnen.



Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 50 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.