selco 1500 tlh gaat uit na ca 5 seconden

Auteur Topic: selco 1500 tlh gaat uit na ca 5 seconden  (gelezen 1565 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline A.J

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 8
selco 1500 tlh gaat uit na ca 5 seconden
« Gepost op: 8 november 2020, 21:38:37 »
Ik heb een selco 1500 TLH. Deze is inmiddels 15 jaar oud, maar bij elkaar ca 1 maand gebruik erop. Dus nog zo goed als nieuw. Onlangs wilde ik lassen, maar ca 5 seconden na het aanzetten gaat het apparaat uit. Ik kon dan ook even de elektroden starten maar na een vonk houdt op. Het alsapparaat weggebracht naar lpmw, maar die gaven aan dat het ca 500 euro en een reis naar italie gaat kosten en dat voor een apparaat van 15 jaar oud. Nu heb ik het forum doorgelezen en internet afgezocht, en nu ben ik zelf gaan meten met een multimeter. Daarbij kom ik gelijk bij (hoop) ik de oorzaak van de storingen. waar de netstroom binnenkomt wordt die verdeel in een AC en een DC gedeelte. AC vanuit het condensatorbord naar het mainboard is goed en stabiel. Maar bij het meten van de DC gebeurt het volgend.
- Het apparaat zet ik aan. ik meet dan met een multimeter op het rood omcirkelde gedeelte va het mainboard. de eerste 5 seconden meet ik 325 volt en branden ook de led lampjes en het display. maar hierna zakt het voltage binnen n seconde terug naar ca 80 volt. En dan langzaam over circa 10 seconden stijgt het voltage week naar ca 180 Volt en blijft hierop staan. Maar het display en de ledlampjes op het moederbord zijn na de eerste spanningsval al uit en blijven dan uit.
Mijn vraag is kan ik de oude condensators netjes desolderen, en nieuwe er weer op solderen of zit ik in de verkeerde richting. En waar moet ik eventueel nog meer rekening mee houden. (sowieso ontladen van de condensators voor het aanraken en afsluiten HF board.


 

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 4 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything