Aankoopadvies MIG, geschikt voor alu

Auteur Topic: Aankoopadvies MIG, geschikt voor alu  (gelezen 1991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laro

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 165
Aankoopadvies MIG, geschikt voor alu
« Gepost op: 15 oktober 2020, 12:47:22 »
Beste allemaal,

Naast een mooie, niet zo oude Gys TIG 207 AC/DC heb ik een oude Conti MIG-lasmachine. Ooit als scholier 2e hands gekocht, en al een jaar of 15 in mijn bezit gok ik.
Die GYS is mooi compact, en bevalt erg goed. De lompheid/logheid van de MIG begint me steeds meer tegen te staan. In stand 6(van 6) vliegen de stoppen er sowieso uit, en in stand 5 soms ook.
Ik las regelmatig aluminium frames, en ik wil dit ook met mig kunnen doen.
Ik las met 20L flessen.

Ik zoek een compact machine, met de volgende wensen:
- Kwaliteit, maar hoeft geen topmerk te zijn (daarom destijds GYS gekocht).
- Geschikt voor Aluminium, maar of een spoolgun of gewoon telkens liners/toortsen wisselen is, geen idee
- Compact/draagbaar.
- Digitaal/slimme machine vind ik wel gaaf, maar is niet vereist lijkt me.
- Eventueel geschikt voor dunne staalplaat, bv 0,8mm. Nu las ik hooguit 5mm staal, idealiter zou ik ook dikker willen kunnen (je weet nooit...), maar als dat niet gaat, dan is dat zo.
- TIG niet nodig
- MMA ook niet nodig, hoewel ik in het geval van MMA denk ik toch eerder een MIG machine dan mijn TIG machine zou pakken.
- Hoeft niet per sé op eigen wieltjes te staan, want ik denk zelf een karretje te maken waarin ik de TIG, MIG en 2x20L flessen in integreer.

Ik heb de beschikking over 16A 3x400V, maar om de optie open te houden om ook elders te lassen, gaat mijn voorkeur uit naar 16A 1x230v. Vroeger had je best veel machines die voor beide spanningen geschikt waren, maar dat zie je nu niet meer? Bovendien zijn 400V machines állemaal groot en zwaar, zo lijkt het.

Waar moet ik op letten in mijn zoektocht? 4-rollen aandrijving? Inverter? Pulse?
Zijn er concrete machines die jullie aanbevelen?

Budget plusminus € 1000,- ex BTW, maar als ik voor een beetje meer een veel mooiere machine kan kopen, dan overweeg ik dat. € 2000,- zal het echter niet worden.

Bvd!
Commentaar van de moderator Aangepast, voor info pb het beheer.




Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 7 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.