Openspanning en werking 50 jaar oude lastrafo

Auteur Topic: Openspanning en werking 50 jaar oude lastrafo  (gelezen 1922 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Knooiert

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 5
Openspanning en werking 50 jaar oude lastrafo
« Gepost op: 2 oktober 2020, 20:13:14 »
Hallo,

Zoals ik in mijn welkomstbericht op dit forum al had gemeld heb ik laatst 3 verschillende lasapparaten, allemaal antiek, voor een paar tientjes opgehaald. De eerste ben ik nu mee aan de gang en ik heb een paar vragen over de werking en dan voornamelijk de Volt / Ampère schakelingen.

Het gaat om een Diboa Borgsen & Co typ220, gewikkeld op 28 januari 1970 in West Duitsland toen nog.


Het apparaat kan op 220V en op 380V lassen, 2 standen voor 220V en 3 standen voor 380V. En dan kan met de ampère knop nog gekozen worden uit 5 ampère standen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is de schakelaar losgehaald, contactpuntjes daarvan weer opgepoetst, voedingskabel vernieuwd en 13mm koppelingen voor de + en - gemonteerd. Zoek nu nog iemand die het plaatje bovenop (eerste foto) nieuw kan maken, iemand tips?


Het lasapparaat bestaat uit 3 spoelen(?), die naar de + / - pool, een kleine spoel en een grote spoel. Op bovenstaande foto van links naar rechts

Omdat ik graag wil weten hoe dit apparaat werkt heb ik ook alle spoelen door gepiept en gemeten en de schakelingen in een schema gezet om te zien hoe het apparaat werkt. Ook heb ik de openspanning op verschillende standen van 220V gemeten en die vond ik een beetje gek.


Op de type plaat staat, Leerlaufspannung 60V, echter verschilt het voltage per Ampère stand. Is dat normaal, is dat gek? Wie kan mij daar antwoord op geven of wie kan de theorie achter zo'n lastrafo delen ik ben zeer benieuwd. En als het niet goed is, wie kan mij dan uit de brand helpen met hoe het wel hoort te zijn.

220 V is aangesloten op Bruin en Zwart. Maakt de aansluitvolgorde voor het draaiveld nog uit bij zo'n lastrafo? de aansluit volgorde staat ook op de tekening / schema, uitgaande dat de normale net aansluiting rechtsdraaiend Bruin-Zwart-Grijs is.
Commentaar van de moderator Foto's verkleint. Voor foto's verkleinen zie dit topic

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 4 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.