Feedback nodig

Auteur Topic: Feedback nodig  (gelezen 170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Struisduif

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 5
Feedback nodig
« Gepost op: 27 september 2020, 14:16:42 »
Dag allen

Waarschuwing, zal een lange post met wat foto's zijn, want ga zoveel mogelijk informatie geven als mogelijk :).
Gisteren nog wat liggen oefenen met lassen en alhoewel ik denk dat de lassen min of meer goed zijn voor wat ik uiteindelijk wil doen (TV meubel aan elkaar lassen met 20x20x2mm kokerstaal), wil ik toch zien waar ik kan verbeteren.

Uitrusting info:
Powerplus - POW462 AC lastrafo.
6013 Elektroden 2.5 mm (gekocht op 7 augustus, bewaard in een plastic zakje binnenhuis).
Lasstaal = 2mm staalplaat, 20x20x2mm kokerstaal.

Lassen op een 2mm plaatje lukt vrij goed. De slak gaat er heel gemakkelijk af (1 a 2 keer er gewoon langsgaan met de bikhamer), maar ik merk wel wat defecten. Van zodra ik een hoeklas probeer te maken, gaat het al wat moeizamer. Het slak wil er niet afgaan, en ik heb het plaatje eens een keer doorgeslepen, en zie dat er toch defecten zijn in het midden (is dit slakinclusie? of mogelijks nog een restje van de walslaag?). Ik zie wel dat het staal een mooie hecht heeft, apart van dit defect. Ik denk dus, dat voor mijn toepassing van een meubel het voldoende moet zijn, maar toch wil ik proberen beter en beter te worden in het lassen. Ik zal de lassen uiteindelijk aan de buitenkant ook afslijpen en willen verven. dus aan de buitenkant gaat het geen probleem zijn, binnekanten zal dat slak er toch af moeten op één of andere manier.

Foto van doorgeslepen las:


Omdat het slak toch moeilijk te verwijderen is in deze hoeklas heb ik eens een plaatje genomen, en systematisch een paar parameters aangepast (snelheid, vlambooglengte e.d.).
Hieronder een afbeelding van het plaatje, en per letter mijn aanpassingen ten op zichte van de vorigel as, welke conclusies ik hierzelf uit trek (of ze juist zijn laat ik aan jullie over) en eventuele vragen. Indien ik niet genoeg info heb, laat maar weten, ik heb de foto's proberen in te perken, maar heb van elke las ook een "iets" dichtere foto waarop (hopelijk) meer detail te zien is.

foto van het lasplaatje met letters:



Las A:
Eerste las die ik heb gelegd. Op dit lasapparaat is een analoge schuiver, dus om echt te zeggen "X ampere" is moeilijk. Zie foto onderaan, dit zal ruwweg 65 a 70 ampere zijn? in hoeverre deze aflezing natuurlijk te vertrouwen is :).

De start lijkt mij goed te zijn. Ik denk dat ik het smeltbad zag, en ook zag 'stollen". Ik kon "swirls" (zoals de golfjes in water) zien, en deze zaten tot ik zou zeggen 5 a 6 elektrodediktes van ver van de rand van mijn elektrode. elektrode is 2.5mm (met flux +/- 3mm?) dus ik gok zo een 15 tot 18 mm (1.5 cm) achter mijn elektrode. Wat ik hier duidelijk zie (en ook bij alle lassen) is dat de las in het midden zo lange gaten vertoont. Ik zag online veel dat je kleine cirkeltjes, zwaaitjes, ... moet maken met je elektrode dus dit probeerde ik ook te doen. Nu zag ik wel gisteren toevallig een filmpje dat zei om dit met een 6013 niet te doen, omdat je dan kans hebt dat het slak gaat stollen voor je elektrode. Anderzijds vond ik online in een defecten handleiding dat dit mogelijk ook kan komen door te vochtige elektrodes. alhoewel ik ze al 7 augustus gekocht heb, heb ik ze wel altijd bewaard binnenshuis in een plastic zak...

foto van het amperage instelling:


Las B:
Zelfde Amperage als A. Snelheid iets trager gegaan. Smeldbad zag ik hier ongeveer 2 a 3 elektrodedikters lang (met flux +/ 3mm? dus ik gok 6 tot 9mm, dus ongeveer 1cm van mijn elektrode verwijderd). Ik had een onderbreking, maar weet niet of dit door misschien te lage Amperage of gewoon even een rare beweging gemaakt te hebben.
De tweede start ging goed, het begin ziet er mij ook goed uit, tot ik weer die putjes zie. echter weet ik niet waardoor dit zou komen (zie uitleg bij A).

Las C:
Zelfde amperage als A & B. Snelheid hetzelfde als B. Alleen de vlamboog wat groter gehouden.
Wederom de putjes (Zie A). Ook merk ik (denk ik?) wat extra spetters rondom in vergelijking met A & B. het patroon rondom de las ziet er ook zo wat "chaotisch" uit. Dus ik vermoed dat de vlamboog hier gewoon te groot was, en ik met A & B een betere las heb gelegd.

Las D:
Zelfde Vlamboog lengte als A & B. Zelfde snelheid als B. Amperage iets hoger gezet (zie foto A, de indicator, het ijzeren balkje, heb ik opgeschoven zodat de linkerkant gelijk lag met het linkse zwarte streepje dat nog net onderaan zichtbaar is. Dus al wat dichter bij de 75 tot 80 ampere).

Duidelijk geen goedel as, de putjes ook over quasi heel de las. Meer spetters heb ik ook de indruk rondom de las. Ik heriner mij wel dat ik hier die cirkel/zwaaibeweging waarover ik in A ook praat hier zeker en vast heb toegepast, dus mogelijk is dit het probleem van die putjes/crater?

Las E & F:
Hier heb ik nog wat liggen proberen. Las E met het hogere amperage als bij D, eerst een kortere vlamboog (bijna tegen het werkstuk aanschuren) en de tweede keer gewoon trager.
Beide zijn niet echt goed gegaan dus.
Bij F heb ik simpelweg een poging gewaagd met "Wat ik heb nu geleerd", de amperage terug iets lager gezet (waarde van A, B & C) en een poging gedaan. Maar deze ziet er nog slechter uit dan die van A & B.

Conclusie:
Al bij al is mijn conclusie dat A & B op zich degelijk zijn en ik daar het dichtst bij een goede las ben gekomen. Jammer genoeg weet ik even niet wat ik anders kan doen om ze beter te maken. Ligt het aan de lastechniek (dat licht zwaaien/cirkels maken) ? ligt het aan misschien de elektrodes die toch vochtig zijn geworden?
Zijn er nog andere dingen? Ga ik misschien alsnog te snel/te traag, ziet het er naar uit dat mijn vlamboog toch te klein/groot is? moet het amperage toch hoger terwijl ik denk dat ik hoog genoeg zit? Lager gaan lijkt mij geen optie want het vastplakken begint dan echt problematisch te worden. Iets hoger en ik merkte ook dat ik heel snel een gat heb in mijn 2mm plaat (alhoewel ik ook weet dat 2mm niet het makkelijkste is om mee te beginnen).

Een andere vraag die hierop gaat volgen: Wanneer ik een fillet/hoeklas wil maken (twee 2mm plaatjes 90mm tegen elkaar), moet het amperage dan een beetje omhoog? gaat dat helpen met het makkelijker te verwijderen van het slak?

Graag jullie input gehad en hopelijk kan ik volgende keer wat betere lassen produceren.





Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 5 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything