Alu

Auteur Topic: Alu  (gelezen 1659 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eric1963

  • Moderator Boards
  • Volledig forum lid
  • *****
  • Berichten: 924
Alu
« Gepost op: 23 september 2020, 21:48:37 »
Ik had in 1 van de gereedschap kisten op de vrachtwagen een plastic bakje met daarin allerhande verloopnippels en een aantal spuitkoppen voor riolering. Dat bakje was al een tijdje stuk dus al het kleine spul en de spuitkoppen slingerden meestal los door die gereedschapkist. Niet fijn als je wat nodig hebt en eerst 10 minuten moet graven voor je het hebt.

Vorige week heb ik voor een habbekrats een dikke stapel aluminium plaatjes van 4mm op de kop getikt die verkeerd geknipt waren. Het leek me leuk daar een paar bakjes van te maken.
Nu heb ik 2 jaar geleden al eens wat geëxperimenteerd met wat aluminium electroden (AlSi5) en dat viel me alles mee.
https://www.lasforum.nl/index.php/topic,6501.0.html

Een paar maanden geleden heb ik redelijk goedkoop een hele koker 3,2mm AlSi12 electroden gekocht maar die zat nog steeds dicht. Ik heb nu twee bakjes gemaakt van 10 van die plaatjes en ik moet zeggen dat die AlSi12 electroden me nog beter bevallen dan de AlSi5 van de eerste poging. Met de AlSi5 electroden had ik vaak last van scheurtjes in het begin van de las(koude start) en dat probleem had ik met de AlSi12 niet.

De lassen zijn niet zo mooi geworden als mijn staal lassen, maar met wat meer oefening gaat dat ook goedkomen.
Ik heb eerst wat geoefend op een paar plaatjes om een goede stroominstelling te vinden. Alle lassen op de bakjes zijn buitenhoeken op 90A DCEP. De penetratie is prima met een goede doorlassing. Bij 1 bakje ging ik er wel twee keer doorheen(zie foto 2) omdat er een kleine vooropening was. Alle ander naden waren stotend.


Nadeel van die aluminium electroden is de slak. Die moet echt goed verwijderd worden achteraf want die zoute slak blijft vocht aantrekken en dan heb je met een paar weken allemaal mooie bloemkolen op je alu.
Na het slak bikken heb ik de bakjes goed laten weken in een emmer met heet water en ze vervolgen geschrobd met een harde borstel.
Bij die 90A kwam de slak heel makkelijk los met de bikhamer. Op mijn test stukje was de slak bij lassen boven de 100A veel lastiger te verwijderen.
Al met al is het best wel bewerkelijk dat alu lassen met electrode, het achteraf reinigen vanwege de corrosieve slak is nog het meeste werk. Maar bij gebrek aan de mogelijkheid om alu te tiggen of te miggen vind ik het wel wat.
Ik denk dat het nog wel vaker van pas gaat komen. Moet alleen wel materiaal zijn van minimaal 3mm dik.


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything