Dorpels inlassen, tips?

Auteur Topic: Dorpels inlassen, tips?  (gelezen 1345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laro

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 165
Dorpels inlassen, tips?
« Gepost op: 21 september 2020, 21:43:20 »
Beste allemaal,

De Matiz uit 2001 komt helaas niet meer door de keuring, vanwege roest op de dorpels. Tijd om dat eens goed aan te pakken. Gelukkig kun je voor 20 tientjes een voorgevormd deel krijgen, van wiel tot wiel. Deze noemen ze instaprand. Ik heb er een voor links en rechts gekocht, omdat zowel links als rechts achterin de gaten tevoorschijn komen.
Vandaag het verroeste gedeelte eruit geslepen. Ik dacht aanvankelijk om gewoon het slechte stuk eruit te slijpen, en een vervangend deel uit het nieuwe plaatwerkdeel te slijpen, en deze in te lassen. In de holle ruimte zie je op de felsnaad onderin over een lángere lengte roestvorming. Nu overweeg ik om het meteen goed te doen, en de gehele lengte te vervangen. Het plaatwerkdeel loopt tot de plek waar het deurrubber zit. Is het nu het makkelijkst om de lasnaad weg te werken in bijvoorbeeld de eerste binnenhoek van buitenaf te zien, of zijn er betere plekken denkbaar? Het voordeel lijkt me misschien dat de lasnaad op een relatief onzichtbare plek zit, en het een binnenhoek is. Ik kan ook in het verticale gedeelte van de dorpel, aan de buitenkant van de auto, op het midden een naad maken. De gehele dorpel moet ik immers tóch plamuren en spuiten. Boven de felsnaad is de holle ruimte trouwens in perfecte conditie, dus het heeft niet per sé meerwaarde om zo véél mogelijk van de nieuwe dorpel in te lassen. De holle ruimtes ga ik natuurlijk weer voorzien van een beschermende laag.

Bvd voor jullie gedachtes hierover.


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 7 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.