Mig/mag: Ervaringen Inverter t.o.v. trafo

Auteur Topic: Mig/mag: Ervaringen Inverter t.o.v. trafo  (gelezen 2431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline albert2002

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 10
Mig/mag: Ervaringen Inverter t.o.v. trafo
« Gepost op: 18 september 2020, 12:47:40 »
Wil een ander Mig mag apparaat aanschaffen met name voor oldtimer restauratie en soms lichte constructie 9max. 5 - 6 mm. Gebruik hobbymatig, maar las best wel veel. Heb al jaren een oude Smitweld Transmig 225 trafo op 380V: heel wat carrosserieën mee gelast, last nog prima, wordt echter wel minder en is wel heel zwaar om iedere keer te verplaatsen. Wil nu een keer een nieuw apparaat aanschaffen. Budget is ca. 1500-2000. Twijfel tussen een inverter (bv Gys multipearl 201-4) of toch weer "ouderwetse" trafo (bv. Rehm Synergic Pro 230-4). Inverter heeft natuurlijk enkele voordelen: zuiniger, veel lichter en traploos instelbaar. Eventueel zou ook kunnen Tiggen ook nog een voordeel zijn (heb ooit nog op de MTS Tig gelast), maar geen noodzaak. Ben er echter niet gerust op dat door het vele slijpen (stof, e.d.) en de onverwarmde schuur de inverters het lang gaan volhouden. Tevens bij carrosserie heel veel puntlassen (aan / uit).  Zijn hier mensen die inverters al enkele jaren voor dit soort toepassingen gebruiken en hier ervaring mee hebben?

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 10 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.