BMBE of Fluxcore Mig

Auteur Topic: BMBE of Fluxcore Mig  (gelezen 2206 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Struisduif

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 5
BMBE of Fluxcore Mig
« Gepost op: 1 september 2020, 10:52:18 »
Dag Allen

Zoals mogelijk velen tijdens deze rare periode ben ik gestart met een lasprojectje, het typische industriële kastje met 20x20x2 mm kokerstaal.

Mijn vader had nog een oude lasapparaat, BMBE, en hier is het mij gelukt om wel wat lasrupsen te leggen met een rutiel 6013 elektrode (2.6 mm). of ze van goede kwaliteit zijn laat ik in het midden.
Al kort even getest om een stukje afval van 20x20x2 op een 5mm plaatje te lassen (eigenlijk puur voor de aardklem). Eerste drie zijdes waren niet zo goed (gaten erin...). De laatste zag er, als hobbyist, nog wel goed uit, of tenminste goed genoeg om er mee verder te kunnen na wat bijvijlen.

Nu zag ik online een vrij goedkoop MIG apparaat (~100 euro) wat wel enkel Fluxcore kan gebruiken. Ik hoor overal dat MIG iets makkelijker is, en ook minder warmte opwekt in het staal, waardoor het buigen van het staal een minder groot probleem is dan bij BMBE (ter referentie, mijn langste koker is 1m60).

Mijn vraag nu : Is het nuttig om toch te investeren in dat goedkoop MIG apparaatje, of kan ik het gewoon beter proberen met de elektrodes?
Waarom ik twijfel is dat ik niet 100% zeker ben dat ik veel meer projecten ga doen, alhoewel het staal vrijgoed koop was, zou het jammer zijn dat ik ontiegelijk veel keer opnieuw moet beginnen omdat ik te met de BMBE het mijzelf te moeilijk maak.

Dus graag eens wat opinies van de hobby-experten hier :D

Alvast bedankt

Struisduif

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything