Om polen Maestro MIG 100 voor gevulde draad

Auteur Topic: Om polen Maestro MIG 100 voor gevulde draad  (gelezen 2356 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline FT500R

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 12
Om polen Maestro MIG 100 voor gevulde draad
« Gepost op: 31 augustus 2020, 15:35:27 »
Beste allen,

Ik heb al geprobeerd te zoeken maar helaas kom ik er toch niet helemaal uit. (zeker als je zoek op om polen krijg je vooral veel opmerkingen over Oost Europeanen  ;))

Voor wat klein laswerk aan mijn motor heb ik een lasapparaat gekocht. Het is een oude Maestro MIG 100 (met een klein Ferm stickertje) Het is een beetje de 'my first sony' van de lasapparaten maar zou voor het werk dat ik wil doen prima moeten voldoen.
Nou las ik met name buiten en lijkt het mij fijn om de mogelijkheid te hebben om te kunnen switchen tussen gevulde draad zonder gas en massieve draad met gas. (Ik heb de juiste toevoer wieltjes en lastips voor de iets dikkere gevulde draad)
Na een beetje googlen zag ik dat je voor het lassen met gevulde draad het liefst de polen van het lasapparaat omdraait.

Ik heb meteen mijn lasapparaat gepakt en kwam tot de conclusie dat mijn apparaat niet standaard om gezet kan worden.
Op de foto van de binnenkant kun je zien dat de positieve draad die naar de toorts gaat in het rode cirkeltje aan een heatsink zit en dan ter hoogte van het rode pijltje richting de toorts gaat.
De negatieve draad komt van de tweede kleinere spoel bij het rondje, en gaat naar de klem ter hoogte van het groene pijltje.

Ik kan relatief makkelijk zorgen dat ik deze twee omwissel. Echter kom ik dan in de problemen met de aandrijving van de draadtoevoer.
Dit kleine apparaatje heeft namelijk maar 2 draden richting de toorts. 1 draad is de 'heen' die de positieve lading aan de toorts geeft (staat altijd onder spanning). De 2e draad is een 'terug' draad. via de trigger gaat het positieve signaal naar de POTmeter voor de draadtoevoer.
Als ik de polen dus gewoon omwissel komt er ineens een negatief signaal naar de potmeter wat daardoor de draadtoevoer kortsluit.

Ik heb even een stroomschemaatje proberen te maken zoals het zit volgens mij (heb geen electrisch schema). De rode plus draad in het schema begint bij de heatsink (dus in het rode cirkeltje). De zwarte negatieve draad in het schema begint voor de tweede kleine trafo.
Ik heb hier ook een mogelijkheid getekend waarbij ik voor het motortje en de potmeter ook de boel omdraai echter zit de motor dan ineens aan de negatieve kant getriggered in plaats van de positieve kant. Daarnaast zit deze dan ook na deze tweede trafo terwijl hij eigenlijk er voor hoort. (ik vermoed om de draadtoevoer mee te variëren met de stroomval door het lassen?)

Kunnen jullie mij helpen met een goede manier om dit alsnog te kunnen ompolen?
Ohja, de kroonsteen die er zit geeft geen mogelijkheid om dit te doen, dit is waar de voeding (220V) het lasapparaat binnen komt dus als ik hier de boel omdraai krijg ik vermoedelijk kortsluiting door het hele apparaat.

Alvast bedankt.
Groeten,
Paul


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 7 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything