Toekomst project. "Hottub"

Auteur Topic: Toekomst project. "Hottub"  (gelezen 2129 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mestyle

  • Testlid lasproducten
  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 3463
  • A je to!
Toekomst project. "Hottub"
« Gepost op: 7 juni 2020, 13:02:42 »
Hallo forum leden.

Voor de ontspanning bij huis zit ik eraan te denken om zelf een hottub te bouwen. Beetje aan de kosten denkend wil ik als basis een schone ibc tank gebruiken en de bovenkant eraf halen en dan een tank over te houden waar een 750/800 liter water in gaat. Het geheel zou ik buitenom willen isoleren en dan betimmeren met hout ook een deksel erop die geïsoleerd is. Dit stuk is voor mij nog goed te behappen en te snappen hoe ik het maken moet.

Ik heb vanochtend even een simpel klein houtkacheltje gemaakt van een lijmyankje van 20 liter formaat gasfles. Om binnenkort wat te gaan spelen.

Maar waar ik mee zit. Het verwarmen van het water en circuleren ervan.

Ik dacht zelf om 15 mm flexibele koperen pijp te gebruiken maar wat is qua lengte wijsheid ? Ik zou in me kacheltje denk ik wel 5 meter kwijt kunnen. Zou dat lang genoeg zijn om het in zeg maar 1,5/ 2 uur tijd na een aangename temperatuur te krijgen het aantal liters of moet je dan toch al gauw na een 10/15 meter leiding gaan ?  Idee is wel om voor rr zelf in te gaan het een 1,5 van tevoren op te stoken en dan met deksel erop warm maken.  Zou er nog.een pompje tussen moeten en zo ja wat of krijg je door de temperatuurverschillen een natuurlijke flow. Als er een pompje op zou moeten wat is dan wijs om te nemen en qua voltage 230 of juist 12 volt.

Idee is om met het project onder de 200€te blijven. Waarvan een deel gelijk op gaat aan de koperen leiding en isolatie. Hout en ibc heb ik al wel voorhanden.

Ik ben benieuwd naar tips over de warmtewisselaar en ben benieuwd of iemand al een keer zelf een gebouwd heeft. Ervaringen zijn welkom

Bijgevoegde foto is beetje waar ik heen wil om te maken
domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 20 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything