MIG/MAG apparaat aan/uit schakelaar kapot

Auteur Topic: MIG/MAG apparaat aan/uit schakelaar kapot  (gelezen 1694 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lex!

  • Forum lid
  • Berichten: 2
MIG/MAG apparaat aan/uit schakelaar kapot
« Gepost op: 12 mei 2020, 11:29:04 »
Ik heb een MIG/MAG apparaat ge-orven, ik weet niks van de historie en op internet is ook niks te vinden. Het gaat om een PEGO 200, het lijkt een apparaat dat door een klein bedrijfje in Duitsland in elkaar gezet is in kleine oplages? Het ziet er wel uit als een simpel, overzichtelijk apparaat.

De aan/uit schakelaar (0,1) lijkt het niet goed te doen, al langere tijd ging het apparaat wat moeilijk aan (soms een paar keer aan/uit schakelen) en viel soms tijdens het lassen uit. Wat morrelen aan de schakelaar loste dat meestal wel weer op. Maar inmiddels gaat het apparaat helemaal niet meer aan. Ik ben wel handig, maar heb geen verstand van lasapparaten. De aan/uit schakelaar vervangen lijkt me een redelijk overzichtelijk klusje.

Via dit forum heb ik gevonden dat de aan/uit schakelaar een zogenaamde nokkenschakelaar is, en via de website van Eaton heb ik er diverse gevonden. Echter heb ik nog wat hulp nodig, hopelijk zijn er forumleden kunnen helpen;
welke schakelaar heb ik nodig? ik gok 3 schakelkamers, omdat er 2x 3 draden naartoe gaan, en 10A.
en hoe moet ik de nieuwe schakelaar aansluiten? kan ik de codering van de bestaande schakelaar volgen, of uitpluizen zodat ik weet welke draden met elkaar zouden moeten schakelen?

Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat je kan zien wat de specs zijn van het apparaat en de schakelaar, ik heb geprobeerd zo goed mogelijk foto's te maken.

Van en naar de schakelaar lopen in totaal 6 draden, 3 aan de ene kant, 3 aan de andere kant.

Kan ik ook door middel van weerstand meten of de schakelaar inderdaad stuk is? zijn er eventueel andere simpele metingen uit te voeren om te bepalen of wellicht andere componenten van het lasapparaat de boosdoener zijn?

lasapparaat vooraanzicht (inmiddels heb ik het apparaat ook schoongemaakt)

Specificaties lasapparaat

Diverse foto's van de schakelaar
Commentaar van de moderator Foto's opgehaald en geplaatst, bij voorkeur graag op onze server uploaden, zie voor uitleg dit topic.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 5 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything