Test / Demo AC Tig voor aankoop - advies gevraagd!

Auteur Topic: Test / Demo AC Tig voor aankoop - advies gevraagd!  (gelezen 1885 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pascal DW

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 29
Test / Demo AC Tig voor aankoop - advies gevraagd!
« Gepost op: 23 februari 2020, 15:16:55 »
Hallo iedereen,

ik wil al jaren een AC/DC Tig-machine, en ben het wachten op een mirakel beu ;-)
230 Volt mono, op een 16A zekering, dat is op de tweedehandsmarkt gewoon te duur over 't algemeen, voor iets waar je geen of te weinig garantie op krijgt.

Heb dus bij mijn lasboer een afspraak gemaakt voor een demo van een Parweld XTT 202 P AC/DC.
Zéér mooie prijsofferte gekregen, en naar alle info die ik heb gevonden een goede kwaliteit-prijs verhouding en betrouwbaar materiaal, goede dienst na verkoop en onderdelenservice. Technische fiche en functionaliteit zien er ook goed uit op papier.
DC vanaf 5A, AC vanaf 10A, machine heeft balansregeling, AC frequentie (50 tot 250 Hz), pulsfrequentie (0.5 to 200 Hz), peak-tijd (5 tot 100%), wat ontbreekt er? Voetpedaal en up-down toorts inbegrepen in offerte (wel apart aan te sluiten, niet samen).

Ben echter geen ervaren Tig-lasser, heb slechts zo'n vijftien avonden school gevolgd op tig, waarvan hooguit acht of negen met een leraar die echt les gaf én ook echt kon tiggen... De andere leraars, mja... laat maar zitten.
Ik ben wel goed met autogeen, en trek aardig m'n plan met Mag en BMBE.

Met de TIG wil ik voornamelijk licht materiaal kunnen lassen. Meest kritiek lijkt me héél dunne aluminium, of het nu om plaat of buis gaat. En dat staat bovenaan mijn lijstje, samen met dun RVS, koper en messing, dat is de voornaamste reden om een Tig te kopen (de andere soorten apparaten heb ik allemaal).
Aluminiumplaat vanaf pakweg 0.5mm of zelfs dunner soms, en soortgelijke toestanden. Geen structureel gevaarlijk of kritiek werk, meer beeldhouwkunst, niet-structurele custom voertuigdelen, reparaties allerhande. Dikker materiaal ook, maar daar stel ik me geen vragen bij ;-)


Mijn vraag aan jullie is de volgende:
waar moet ik bij die demo op letten? De lasboer is naar ik meen een ervaren lasser, maar ik ben dat op tig-vlak niet, dus die kan me wel wat wijsmaken lijkt me. Misschien is dun materiaal ook niet echt zijn domein, ik ken hem niet goed genoeg (zijn vrouw staat altijd in de winkel, hij bijna nooit).
En hij wil me natuurlijk maar al te graag die machine verkopen, dus hij zal alles wel zo mooi mogelijk presenteren.

Dus wat raden jullie mij aan? Welke testjes / opstellingen / instellingen?

Alvast bedankt voor alle goede raad!  :)
Mvg, Pascal



Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.