Bewo aanpassen.

Auteur Topic: Bewo aanpassen.  (gelezen 2473 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DSL

  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 417
Bewo aanpassen.
« Gepost op: 21 oktober 2019, 19:36:56 »
Heb al een hele tijd een bewo 250LT in gebruik,deze begon dermate dun in de verf te zitten dat hij misstond in de hobbyruimte.
Hij was nog de oude kleur Ral Resedagroen, niet de nieuwere antracietkleurige versie.
Tevens begon de koelvloeistof "wat" te ruiken (maar wat ik inde bak tegenkwam  :o )

Dus besloten om het ding helemaal uit elkaar te schroeven, om hem te verven (Donkergrijze Hamerslagverf, daarmee heb ik de werkbanken, de tafel voor de kolomboor en knipschaar, en de schuurband ook gedaan).
Na het optillen van het bovendeel kom je uit in de sokkel, waar ook de koelvloeistofvoorraad zit, en daar werd ik niet vrolijk van , dikke bacterieklodders dreven rond,en de stank was ook niet gering. Spulletje uit de schuur, en de hele zooi met de HD reiniger schoongeblazen. Nadeel van het relatief weinige gebruik is dat de vloeistof dus zijn bacteriedodende werking verliest voor hij verdampt. Ik maak hem altijd wat sterker aan als men voorschrijft, dus schraal kan hij niet echt zijn, de machine had ook weinig vliegroest, dus qua roestbescherming was de vloeistof wel goed.

Legen is echter erg lastig, dus heb ik besloten om de sokkel aan te passen, om een 1.5 duimse aftapkraan te kunnen monteren. Liever wat vaker wisselen dan nogmaals dit meemaken. Ook lag er best wel veel zaagsel op de bodem van de bak, dit komt van bovenaf met de koelvloeistof mee naar onder, waar het bezinkt.
2e idee is om in de sokkel een rechthoekig gat te maken, en dan een lade van RVS gaatjesplaat onder de uitstroomopening te creeeren. Koelvloeistof met spanen loopt dan bij het zagen weg, maar voor het in de voorraadbak komt wordt het al gefilterd in de lade. 1 keer in de paar weken kan ik dan de lade eruit halen en de spanen weggooien.

Nu heb ik sinds kort naast mijn 70a plasmasnijder die ik op de CNC bank gebruik ook een Chinese plasmasnijder, 50a op 230v, dus deze maar eens aan het werk gezet om de brievenbus uit de sokkel te snijden. Dingetje snijd echt verbazingwekkend goed voor de prijs (150€)
Vervolgens 2 stukjes hoeklijn aan de sokkel gelast van 25 cm, hierop ligt zo dadelijk de spanenlade.

Foto's volgen morgen, dan ook wat foto's van de spanenlade, deze moet ik nog knippen/zetten en lassen.


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.