P235GH materiaalcertificaat

Auteur Topic: P235GH materiaalcertificaat  (gelezen 3313 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline maurits

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 216
P235GH materiaalcertificaat
« Gepost op: 1 oktober 2019, 23:13:18 »
Goeienavond,

Voor deeltijdstudie moet ik een aantal rapportages maken over relevante lastechnische onderwerpen. Hoewel de aanbevelingen niet zullen worden uitgevoerd waarschijnlijk, moet het adviesrapport wel klinken als een klok van het begin tot het eind. Het rapport maak ik in m'n eigen tijd bij het bedrijf waar ik tijdelijk bijspring als fitter.

De situatie is als volgt. Koelwaterleiding P235GH wordt tot op heden samengebouwd uit segmenten bestaande uit twee flensen (materiaalsoort daarvan ken ik niet op dit moment) met daartussen één of meerdere pijpstukken met bochten en/of T-stukken. Diameters lopen uiteen van 1 duim tot 500mm.

Wanneer meerdere kort opeenvolgende bochten – een complex deelsegment eigenlijk – zouden kunnen worden vervangen door één pijpstuk kun je laswerk en fotowerk besparen. Een alternatief productieproces zou kunnen zijn inductief buigen. Het materiaal wordt dan in warme toestand zwaar gedeformeerd. Opnieuw verwarmd en opnieuw zwaar gedeformeerd zou je kunnen zeggen, omdat de bochten die nu worden verlast die bewerking al hebben ondergaan.

Welke testen zou je als producent moeten doorlopen om op hernieuwd warm gedeformeerd P235GH dezelfde garanties aan de klant te kunnen bieden als met de standaard verlaste bochten?

Het eerste wat in gedachten komt zijn al die proeven en testen die de leverancier vooraf ook heeft gedaan om het originele productcertificaat te verkrijgen voor de bochten.

Vraag 1 is, met betrekking tot het onderdeel warm vervomen, welke testen en proeven zijn dat (trek, charpy, kruip, …)?

Vraag twee is, welke normen en richtlijnen kwamen hierbij te pas voor de leverancier?

En vraag drie is, volstaat het om die originele proeven opnieuw te doen of komt er eventueel voor inductief buigen nog meer bij kijken?

Ik zie in EN 10028-2 punt 8 (Requirements) wel verwijzingen naar surface condition, mechanical properties, internal soundness. Ik ben (nog) niet zo'n normentijger op dit moment. Moet ik eigenlijk wel zoeken in 10028 voor alleen warm deformeren? Ik loop daar een beetje vast.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 4 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.