Goede doorlassing alu koker 50x50x2 haaks.

Auteur Topic: Goede doorlassing alu koker 50x50x2 haaks.  (gelezen 1584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laro

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 165
Goede doorlassing alu koker 50x50x2 haaks.
« Gepost op: 29 augustus 2019, 22:52:10 »
Beste allemaal,

Zo nu en dan las ik met mijn GYS207, en dat gaat vaak beter dan ik van tevoren dacht. Een alu hoeklas vind ik nog lastig, maar oefenrupsen leggen lukt goed.

Vamavond wilde ik een frame lassen uit alu koker 50x50x2. De ene koker komt haaks op de andere, in het midden van de koker. Een soort T dus. Ik merkte al vrij snel dat het enorm veel warmte kost om te starten, dus probeerde ik geduld te hebben. In laste nu met 120 ampere, 2,4elektrode, gascup 7 en 8l/min argon. De las borstel ik voor met een rvs draadborstel. De gys207 heb ik op AC-easy staan, een soort programma voor starters zoals ik denk ik. Het lijkt me logisch dat de buis waar je op de zaagkant last véél sneller opwarmt dan de ander, maar toch kreeg ik het niet helemaal voor mekaar. Ik moest de gemaakte las vlakslijpen omdat er een blad op komt, maar het toepassen van een beetje kracht (als proef) werd de las al fataal, en je zag duidelijk dat de inbranding niet voldoende was.

Ik laste overigens met een (niet-Gys) voetpedaal. Ik zal morgen nog even proberen om het zónder voetpedaal te doen omdat ik nu begin te twijfelen of hij zijn ingestelde stroom wel haalt. 120A  zou toch ruim voldoende moeten zijn lijkt me. Ik druk het pedaal helemaal in, maar als de potmeter zijn maximale waarde niet haalt, haalt hij de maximale lasstroom ook niet lijkt me.

Wellicht hebben jullie nog wat tips voor zo'n soort las. Begin je bij de hoek, of liever uit het midden, welk amperage zou hier een goed uitgangspunt zijn, en hoe lang duurt het in dat geval voordat je het smeltbad hebt, en vooruit kunt gaan lopen? Zijn er nog redenen om juist níet de "AC-easy" functie te gebruiken in relatief standaard toepassingen als deze? Er zit overigens ook een auto-pulse op, naast een zelf in te stellen pulse.

Bij voorbaat sank voor jullie tips en tricks.


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 10 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything