Eerste tig machine

Auteur Topic: Eerste tig machine  (gelezen 3842 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kapiteinwelvaart

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 11
Eerste tig machine
« Gepost op: 1 juli 2019, 16:17:22 »
Het aanschaffen van een nieuwe machine is voor sommige mensen, waaronder mijzelf toch best wel lastig ( blijft veel geld ) Aangezien veel mensen bij het zoeken toch op het lasforum uit komen wil ik mijn ervaring tot zover even delen.

Zelf heb ik vorige week een Rowac machine in huis gehaald, deze is echter weer retour afzender gegaan.
Het ging om een Rowac tig 200 wp machine. Op het eerste oog een mooi compact invertertje met redelijke specs. Vraag prijs €645.
Op de doos zat een sticker met 200AP, dit was raar want ik had echt de 200WP besteld? Savonds toch maar even googlen wat 200ap dan was en via Litouwen (welldo) kwam ik in China uit bij Sanyu, deze bood op het oog precies de zelfde machine voor 90 tot 180 dollar aan (afhankelijk van het bestel volume), maar dan oranje ipv rood.
Op dit punt wou ik de machine nog steeds graag hebben, maar heb toch even bij de Rowac vertegenwoordiger om uitleg gevraagd, misschien kwam de omkasting wel uit China maar heeft Rowac hun eigen techniek er in verwerkt? Echter kon hij daar niet echt een goed antwoord op geven anders dan dat 'ze' wel 'die kant op' zijn gegaan... toen de Chinese fabrikant gevraagd, die bevestigde dat het om precies de zelfde machine ging. Later te horen gekregen van Rowac kantoor dat die van hun CE gekeurd is. Nou sorry maar daar ga ik geen 500 euro extra voor betalen.
Nou weet ik ook wel dat 90% van onze apparatuur uit China komt tegenwoordig en daar is op zich niks mis mee, maar voelde me wel wat bedonderd. Ik kon de machine zonder enig probleem weer terug sturen dus dat was wel weer netjes.

Nu zit ik aan freetech te denken. Ik weet dat word ook in China gemaakt, maar zoals ik begrijp is freetech het zelfde als Everlast en is het in Californië ontwikkelde techniek en word onder hun supervisie in  elkaar geschroefd. Probleem is alleen dat het maar bij 1 leverancier te vekrijgen is in NL. Wat als deze er mee stopt/failliet gaat? Dan heb je qua garantie geen poot om op te staan lijkt me?

Een andere optie is Jasic, uiteraard ook uit het verre oosten maar via collega's en dit forum toch wel goeie verhalen over gehoord.

Een goede 2e hands kan ook natuurlijk maar dan zit je weer met het garantie probleem.

Of toch even door sparen voor iets uit het hogere segment? Gister toevallig weer een lesje gehad dat goed gereedschap het halve werk is... maar wanneer is iets goed genoeg voor thuis gebruik?

Graag hoor ik jullie input. Niet zo moeilijk doen en gewoon 1 kopen of toch wat meer  geld vrij maken?

Mvg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 26 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.