Elektra Beckum 130/20 kortsluiting?

Auteur Topic: Elektra Beckum 130/20 kortsluiting?  (gelezen 2241 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sanscorp

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 6
Elektra Beckum 130/20 kortsluiting?
« Gepost op: 12 juni 2019, 14:11:58 »
Ik heb een defect apparaat overgenomen, probleem was dat de zekeringautomaat er soms uitklapte.

Compleet schoongemaakt en de printplaat gereviseerd (alle componenten vervangen).
alle connectoren schoongemaakt, na een korte test de toorts vervangen en een extra aardlek automaat C karakterastiek (combi) geplaatst voor alleen de schuur.

van de week de toorts vervangen en tijdens het afstellen van de rem en de druk op het doorvoerwiel klapte na enkele keren inschakelen (zonder te lassen) toch de automaat er weer uit.

Ik ben dus een beetje bang dat er sluiting in de trafo zit, welke op weerstand lastig door te meten is (resp. 0,05 tot 0,02 ohm weerstand van 3x uitgang naar ingang primair, 220v.


Het gebeurd sporadisch, soms kan ik het apparaat 2x activeren en soms 6x.
Heb een filmpje gemaakt van de binnenkant tijdens het aanzetten en indrukken van de knop, ik zie dan de invoerdraad bewegen.
Er ontstaat dus een groot elektromagnetisch veld bij inschakelen van de trafo, is het misschien inductie wat de automaat er uit gooit?

Bij het afslaan van de automaat beweegt de draad hevig en lijkt het zelfs alsof je bovengelegen metalen plaat beweegt door het magnetische veld.

Ondanks dat alles juist aangesloten is (alles gelabeled bij demontage) lijkt het er op dat de 2e grote trafo geen verbinding heeft met aarde.
Iets wat ik nog ga fixen, maar ik denk niet dat hier het probleem in zit.


Heeft er iemand een suggestie en eventueel (een bron naar) een instructie hoe te meten/waar op te letten?

Als het wel in de trafo zou zitten dan is het apparaat afval, reparatie is veel te duur en dan wil ik voor een simpele HBM 200 CI gaan.
Prima voor incidenteel hobbybakken lijkt mij. Kan geen 500 euro of meer investeren helaas.


Filmpje van kortsluiting:
links van de gelijkrichter, boven de grote trafo zie je de ingaande draad vanaf het printplaatje.
Deze beweegt dus bij het indrukken van de toorts. Kans is dat dit door beweging door de tijd heen sluiting heeft veroorzaakt, ik kan echter geen sluiting meten wanneer ik de multimeter er op zet.