gas nastroom Kemppi mastertig probleem

Auteur Topic: gas nastroom Kemppi mastertig probleem  (gelezen 2562 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark81

  • Forum lid
  • Berichten: 3
gas nastroom Kemppi mastertig probleem
« Gepost op: 15 januari 2019, 22:28:51 »
Ik heb een vrij oude Kemppi Mastertig 1500 die ineens kuren heeft met betrekking tot de gas nastroom regeling. Hij blijft veel te lang nastromen. Volgens de handleiding zou hij bij de laagste lasstroom tussen de 2.5 en 10 seconden moeten stromen en bij de hoogste stroom tussen de 7,5 en 30 seconden. Als ik nu bijvoorbeeld rond de 50 ampère las, gaat hij zeker 17 seconden nastromen terwijl de knop volledig op 0 staat. Bij de minimale lasstroom gaat hij zo'n 8 seconden nastromen en bij volledig vermogen wel 20 seconden. Nu heb ik hem open gehaald om wat dingen te controleren. De potmeter van 10k heeft een goede weerstand zonder haperingen. Als ik de uitgangsspanning over de loper meet gaat hij van 0-5 volt. Er zit ook een jumper op de print en als je die los zou halen zou hij onafhankelijk van de lasstroom tussen de 0 en 120 seconden in te stellen zijn. Ook dan blijft hij veel te lang nastromen. Als ik de schakelaar omzet naar het voetpedaal (die niet aangesloten is, die heb ik er helaas niet bij) doet hij er ongeveer 8 seconden over. Hetzelfde dus als dat je het vermogen op het minimum hebt staan. Ergens gaat er in de tijdregeling iets mis. Het is geen relais wat blijft hangen, want die tijden variëren met het lasvermogen mee. Hij regelt dus wel, alleen lijkt het bereik verschoven.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Want verder is het echt een top machine die ik nog niet weg wil doen.

Mark
Commentaar van de moderator Foto's verkleind, voor uitleg over zelf foto's verkleinen zie de topics in dit board

Commentaar van de moderator Foto's opgehaald en geplaatst, bij voorkeur graag op onze server uploaden, zie voor uitleg dit topic.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 2 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything