Gebruik lastafel

Auteur Topic: Gebruik lastafel  (gelezen 2669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laro

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 165
Gebruik lastafel
« Gepost op: 28 februari 2019, 10:00:22 »
Beste allemaal,

Het product dat ik aan het uitwerken ben bevat een frame van een nog te bepalen metaalsoort.
De eerste serie wil ik sowieso zelf gaan maken, en hiervoor overweeg ik een lastafel te kopen.

Nu vroeg ik me af hoe dat in de praktijk eigenlijk gaat. Stel je hebt twee kokers van 50x50 die haaks op elkaar staan, de de ene bijvoorbeeld in het midden van de ander wordt vastgelast, zoals een T. Als je dit vlak opspant op de lastafel, kun je de bovenkant makkelijk lassen. De opgaande las is te doen. Je komt niet bij de onderkant, dus draai je hem om. Als je hem dan weer opspant, dan is de lasnaad hoogstwaarschijnlijk het dikste punt, dus dat steekt uit.

Dus nu mijn simpele vraag, hoe gebruik je een lastafel in de praktijk voor een dergelijke verbinding? Gebruik je de tafel ook vaak om alleen te hechten, waarbij de tafel de maatvoering bewaakt?

Ik heb nog een vraag. In mijn product zit ook HPL/trespa verwerkt. Gezien mijn ruimte niet oneindig groot is, zou ik een lastafel graag willen combineren met houtbewerking. Kun je dmv een oplegplaat van bijvoorbeeld 12mm betonplex/multiplex/mdf met gaten ook de lastafel inzetten als houtbewerkingstafel? Met de gaten kun je direct dezelfde maatvoering bewaken, en klemmen gebruiken. Ook kwam ik bij lastafelshop een lastafel tegen uit 18mm betonplex. Zou je zoiets kunnen gebruiken voor licht constructiewerk én houtbewerking? Zo'n blad zou ik dan op een robuust stalen frame maken, en er van uitgaan dat het blad eens in de zoveel tijd vervangen moet worden. 

Bvd
Commentaar van de moderator Aangepast, voor info pb het beheer.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.