Hoe voorkomen vervorming lassen twee 3 mm platen 550x4300

Auteur Topic: Hoe voorkomen vervorming lassen twee 3 mm platen 550x4300  (gelezen 4324 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piet Jansen

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 10
Hoe voorkomen vervorming lassen twee 3 mm platen 550x4300
« Gepost op: 24 mei 2018, 14:40:36 »
Het kajuitdak van mijn -stalen- boot heeft bulten en putten en ontbeert een bolling.
In de putten blijft water staan. Het ontbreken van een bolling bevordert het blijven staan van water, ook op andere plaatsen dan in de putten.
De bulten en putten zijn ongetwijfeld ontstaan door verkeerd te lassen.

Ik ben van plan een bolling in het dak aan te brengen en tegelijkertijd de putten verwijderen. (Ik wil de bolling aanbrengen door het dak met spanten in het midden in de lengte door te nemen, mogelijk ook doornemen aan voor- en achterzijde, mbv de spanten het dak op te duwen en vervolgens een strip in te lassen).

Ik verwacht met name lengtekrimp (bij verkeerd lassen).

Zelf denk ik aan een dikkere (bijv 6 mm) strip over de volle lengte onder de in te zetten strip en ook strippen links en rechts parallel daaraan op enige afstand onder de linker en rechter delen van het doorgenomen dak. Maar op welke afstand dan?
En hoe moet er gelast worden om nieuwe bulten en putten te vermijden?
- Met welk proces (voor BMBE is uitrusting aanwezig, voor andere nog niet)?
- Vermoedelijk in 1 doorgang en niet van ene uiteinde naar andere maar hoe dan wel?

De maten van het dak zijn:
- Dikte 3 mm
- Breedte vooraan 110 cm
- Grootste breedte (ongeveer in midden) 152 cm
- Breedte vlak voor opening tbv betreden kajuit 145 cm
- Lengte tussen voorzijde en opening tbv betreden kajuit 430 cm

Kajuitdak met (houten) knikkers om aanwezigheid van putten te benadrukken (met op de voorgrond het geopende schuifluik):
Commentaar van de moderator Foto's opgehaald en geplaatst, bij voorkeur graag op onze server uploaden, zie voor uitleg dit topic.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.