[UCAR]Probleem met 1e lasapparaat

Auteur Topic: [UCAR]Probleem met 1e lasapparaat  (gelezen 8206 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hmmmmm

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 20
[UCAR]Probleem met 1e lasapparaat
« Gepost op: 2 december 2009, 14:36:24 »
Goedemorgen/middag/avond,

Mijn naam is Jeroen en ik ben al een tijdje aan een auto aan het knutselen. Nu wil ik zoveel mogelijk zelf doen en dan moet ik dus leren lassen. De bedoeling is dat ik uiteindelijk zelf spruitstukken in elkaar kan lassen. Aangezien dit erg precies werk is, en ik ook een pietje precies ben, wilde ik electroden en mig overslaan en gelijk een TIG machine aanschaffen. Vervolgens kreeg ik een rolberoerte van de prijs en ben ik op marktplaats gaan kijken  ;)

Daar heb ik een UCAR H200 gevonden, leek me wel een degelijk apparaat, en was ook niet te duur. Ik heb hier zelf nog een 10L fles argon bij gekocht met reduceerventiel, wolfraam staafjes ( 4 verschillende diktes ) en toevoegstaafjes voor rvs en staal. Geen idee of dat ik nu de juiste termen gebruik maar als het niet duidelijk is hoor ik het wel. Nu heeft dit apparaat een jaar in de schuur gestaan, maar nu heb ik de ruimte en de tijd om er mee aan de slag te gaan.

En toen begon het probleem... Ik krijg het apparaat met geen mogelijkheid aan de gang, maar weet niet of het apparaat defect is of dat ik iets verkeerd doe. Zoals gezegd heb ik nog nooit met lasapparatuur gewerkt dus dat 2e is zeker een optie. Om de boel wat te verduidelijken heb ik wat fotos gemaakt.

Hier het object met de aardingskabel eraan, en een nieuw (geslepen) wolfraam staafje
Zie foto 1

Hier het nieuwe reduceerventiel op de argon fles
Zie foto 2

Het apparaat zelf
Zie foto 3

En een overzicht je van de knoppen etc, voor zover ik het kon ontcijferen
Zie foto 4

A=Hoofdkabel naar de las toorts, + de 2 leidingen voor de waterkoeling die ik niet gebruik.
B=Aardkabel
C=Amp meter, werkt niet, maar had de verkoper er ook bij verteld
D=Power lampje, brand groen en fans draaien dus zou goed moeten zijn? (380V)
E=Amp regelaar, gaat tot 200, staat nu ergens rond de 100
F=Up en down slope regelaar? Staan nu beide op 4/5
G=bovenste knopje= Volgens mij om te schakelen tussen voetpedaal en knopje op de toorts, heb geen voetpedaal dus..
    middelste knopje= schakelen tussen las electroden en tig staafjes
    onderste knopje= gas regelaar, staat nu ergens in het midden

Close-up van de instellingen:
Zie foto 5

Voor zover ik weet staan de instellingen nu in ieder geval zo dat er een boog moet komen als ik de toorts tegen het object houdt en het knopje op de toorts indruk, maar er gebeurt niks.. Apparaat lijkt dus wel spanning te krijgen, en de losse onderdelen zijn nieuw dus daar zie ik ook geen probleem. Ik kan geen contact meer opnemen met de vorige eigenaar want ik heb zijn gegevens niet meer. Ik heb nog wel even de toorts doorgemeten, daar zitten 6 pinnen in, waarvan er 2 verbinding maken als ik het knopje indruk dus lijkt me ook in orde.

Is er nog iets wat ik kan proberen of kan ik beter sparen voor een nieuw? Alle tips zijn welkom!
Wouweld foto's opgehaald en verkleint

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 50 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.