EN15085 (lassen aan spoorwegvoertuigen en onderdelen) : Algemene informatie

Auteur Topic: EN15085 (lassen aan spoorwegvoertuigen en onderdelen) : Algemene informatie  (gelezen 5753 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dimitri De Spiegeleer

  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 847
    • FusionPoint.be
EN 15085 : Algemene informatie


Wat is de EN15085?

De EN15085 handelt over het lassen van spoorwegvoertuigen en onderdelen, zowel tijdens de fabricatie ervan als tijdens reparaties of onderhoud.












Bovenstaande afbeeldingen zijn screenshots die genomen zijn van het Belgische voorblad van deze normen, maar de inhoud ervan is dezelfde in de hele Europese Unie.
Dus de informatie in dit topic is eveneens geldig voor NL!


Voor wie is de EN15085?
Voor alle fabrikanten die gelaste onderdelen voor spoorwegvoertuigen maken, samenstellen, onderhouden of herstellen.

Dit gaat dus zowel over gehele onderstellen van een wagons als over de steunen voor de kapstokken in een trein.
Het verschil hierin zit hem in de lasperformantieklasse. Hoe hoger deze is, hoe hoger ook de eisen die aan de productie ervan gesteld worden.


Enkele belangrijke begrippen
  • Stress Category: De stresscategorie wordt bepaald door de Stressfactor, dit is de verhouding van de berekende vermoeiingsspanning ten opzicht van de maximaal toegelaten vermoeiingsspanning, vermenigvuldigd met de van toepassing zijnde veiligheidsfactor.
  • Safety Category: De veiligheidscategorie definiëert de gevolgen (naar personen, installaties en milieu) in geval van falen van een gelaste verbinding.
  • Certification Level (CL): Het niveau volgens dewelke een component wordt aangeduid, afhankelijk van de lasperformantieklasse.
  • Weld Performance Class (CP): De CP duidt de eisen qua performantie van een gelaste verbinding aan. Dit wordt bepaald aan de hand van de Stress Category en de Safety Category van deze gelaste verbinding.
  • Weld Inspection Class (CT): Hiermee worden de eisen qua inspectie voor een gelaste verbinding aangeduid. Dit wordt bepaald door de lasperformantieklasse.


Hoe bepaal ik onder welke klasse de componenten thuishoren?
In principe hoort de opdrachtgever duidelijk aan te geven onder welke lasperformantieklasse de component op de tekening hoort.
In ieder geval is het handig om dit ook zelf even te controleren.
Aan de hand van de gele vakjes op onderstaand schema kun je de lasperformantieklasse en het benodigd certificatieniveau bepalen.
Het berekenen van de Stress category is niet eenvoudig, maar dikwijls wordt dit bepaald op basis van ervaring.



Hier zijn de twee vakjes met een rode achtergrond de twee belangrijkste parameters,
de gele vakjes horen bij de voorbereiding,
de blauwe vakjes spelen een rol na het bepalen van de lasperformantieklasse en het certificatie niveau,
en het paarse vakje is de sleutelfiguur van dit hele verhaal.


De lascoördinator...



Hierbij staat het niveau van de lascoördinator aangeduid als level A / B / C. Dit komt overeen met:
  • A: Comprehensive technical knowledge, dus IWE (LPI) of IWT + drie jaar ervaring
  • B: Specific technical knowledge, dus IWT of IWS + drie jaar ervaring
  • C: Basic technical knowledge, dus IWS of IWP + drie jaar ervaring


Welke normen zijn verder noodzakelijk wanneer je een EN15085-systeem draait?
  • EN 15085-1: Algemeen
  • EN 15085-2: Kwaliteitseisenen en certificatie van lasfabrikanten
  • EN 15085-3: Ontwerpeisen
  • EN 15085-4: Productie-eisen
  • EN 15085-5: Inspectie, beproeven en documentatie
  • EN ISO 3834 deel 2 en deel 5 (voor CL1); deel 3 en deel 5 (voor CL2);  of deel 4 en deel 5 (voor CL3)
  • EN ISO 5817: het document dat de visuele controle van de lassen behandelt.
  • EN ISO 9606-1: het kwalificeren van smeltlassers voor staal
  • EN ISO 14731: Lascoördinatie: Taken en verantwoordelijkheden
  • ...

Even geduld, ik vul dit nog verder aan!
   LPI/IWE - Zaakvoerder FusionPoint - Welding Knowledge