quivite stelt zich voor

Auteur Topic: quivite stelt zich voor  (gelezen 1611 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline quivite

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 5
quivite stelt zich voor
« Gepost op: 19 mei 2016, 23:18:55 »
Hallo lassers,

Ben op dit forum terecht gekomen omdat ik mij aan het oriënteren ben op de aanschaf van een TIG-apparaat.

Mijn eerste schreden op mijn laspad was met acetyleen en zuurstof; zo van: "Hier heb je een brander en dit is een lasstaafje. Daar heb je wat ijzer en ga maar wat aan elkaar lassen"
Later heb ik daar elektrodelassen en op mijn werk TIG aan toegevoegd, alleen RVS, geen ALU.
MIG heb ik nooit gedaan, dat heeft me nooit zo aangesproken.
Laserlassen ook nog gedaan, hoewel je daarvoor geen goede motoriek hoeft te hebben.
De laatste 20 jaar heb ik alleen af en toe hard- en zilver gesoldeerd, nooit een boog getrokken.
Maar daar gaat verandering in komen.

Na lange tijd voor een baas te hebben gewerkt die er geen brood in zag om een eigen werkplaats in te richten en het maken van onderdelen liever buiten de deur liet doen, ben ik op mijn 63ste vrij om mijn eigen plan te trekken.

Draaibank ("goedkope" chinees) gekocht om te kunnen maken wat ik wil.
Nog een TIG apparaat ACDC erbij en ik kan aardig uit de voeten.

Lasperikelen uit het verleden:

Tijdens het leren autogeen lassen de lasdraad proberen los te trekken en de brander niet uit de weg houden  ((:schaamrood.
Een veiligheidskooi lassen op een vorkheftruc en de accupool niet losmaken. Dat werd dus een flinke knal.
Een vlamboog trekken tussen mijn duim en de TIG-elektrode. Eerste keer per ongeluk , later voor de gein. (Deed geen zeer, maar ik raad niet aan het ook te proberen)
Merken dat je na decennia het elektrodelassen niet verleerd bent.


Groet,
Dick

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.