Hoe fietsframe-onderdelen te lassen/solderen?

Auteur Topic: Hoe fietsframe-onderdelen te lassen/solderen?  (gelezen 3890 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jolanda92

  • Forum lid
  • Berichten: 1
Hoe fietsframe-onderdelen te lassen/solderen?
« Gepost op: 28 februari 2015, 22:42:42 »
Beste forumleden,

Ik ben met een project bezig, waarbij ik een fiets opknap. Hiervoor heb ik dus een oude fiets gekocht, waarvan ik alle onderdelen en al het verf van het frame verwijderd heb. Nu mis ik een aantal metalen plaatjes aan het frame, onder andere om de spatborden en de kettingkast aan te kunnen bevestigen. Het gaat dus om dun metalen plaatjes. In eerste instantie dacht ik dit er wel aan te kunnen lassen door een goedkoop lasapparaatje met elektroden aan te schaffen. Echter las ik op internet dat veel oudere fietsframes van chroommolybdeen gemaakt zijn, wat niet te booglassen valt. Hiervoor kun je beter kiezen voor hardsolderen of TIG lassen. Ik weet niet zeker van welk materiaal mijn fietsframe gemaakt is, maar nu het frame van z'n verf ontdaan is, is wel duidelijk zichtbaar dat de buizen aan elkaar bevestigd zijn met een metaal dat geel-achtig is van kleur. Dus ik neem aan dat dit door middel van hardsolderen bevestigd is.
Nu is dus mijn vraag: ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een budgetoplossing om een paar metalen plaatjes aan mijn frame te kunnen bevestigen. Ik ben al in het bezit van een simpel butaangas brandertje, waardoor ik wel kan zachtsolderen. Misschienis dit goed genoeg voor de bevestiging van de plaatjes aan het frame? En welk soldeer kan ik het beste gebruiken dan? Ik heb ook al gewone tin, maar ik las dat zilversoldeer veel sterker is. Of kan ik het toch met elektroden lassen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ben een beetje ten einde raad door alle info en verschillende dingen die op internet staan...

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.