Pijplas certificaat

Auteur Topic: Pijplas certificaat  (gelezen 2888 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline flash69

  • Forum lid
  • Berichten: 3
Pijplas certificaat
« Gepost op: 9 september 2014, 20:30:44 »
Hallo Tig lassers,

Heb mij deze week aangemeld op de site.
Het volgende ben ik aan het doen, ben mij aan het voorbereiden op het behalen van een Tig pijplas certificaat.
Het gaat om de volgende diameter 88.9 x 3 met V-naad en doorlassing.

De bedoeling is dat 1 cert. Tig en de andere tig met sluitlaag Elektrisch. Geen positie.
Ik doe dit tussendoor op mijn werk, gezien ik ook nog andere werkzaamheden heb.
Bij welke instantie de afname is, is mij nog niet bekend.

Ik las uit vrije hand en niet het zg. cup walking.

Goed, ik heb afgelopen dagen wat geoefend en na 18 jaar geen pijp meer gelast te hebben komen dan de diverse fouten naar boven. ((:help

Het oefen materiaal is 2 x 100, beffel +/- 30 gr., 20 mm schoon geslepen, binnen en buiten. Voor opening 2 mm bij dubbele laag en 3 mm 1 maal vullen dikke draad.

Met 2 mm en met 3 mm draad gelast, elektrode Phoenix Groen RR 3,25

Stroomsterkte Tig varieert van 80 tot 100 A en Elek. 95 / 120 A

Torsch/ wolfram positie 75 gr. ( is dit de juiste/ ideale positie) t.o.v. pijp. Ik las van een kwart naar boven.

Wat ik tegen kom zijn de volgende fouten.

Bij het aanhechten na het draaien krijg ik geen goede aanhechting op mijn doorlassing, het vloeit nl. niet goed aan. Wat kan ik hier aan doen?
De door lassing is op dit moment nog niet 100 % gelijk maar wordt wel beter. Moet simpelweg oefenen.

Wat ik ook merk is dat mijn smeltbad niet optimaal vloeit bij het lopen. Hie kan ik dit optiemeren?

Het elektrisch af lassen doe ik op een draaiend deel dus blijft de positie boven.

Wie tips en tricks heeft laat het mij weten, wil ook wel eens weten of het via forum info werkt.

Alvast bedankt en ik zie jullie reacties.

Flash   8)



Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.