poging tot rookoven in RVS

Auteur Topic: poging tot rookoven in RVS  (gelezen 2377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline birt

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 57
poging tot rookoven in RVS
« Gepost op: 15 juni 2014, 18:06:27 »
na veel gelezen te hebben over UDS rookovens (upright drum smoker) wou ik er zelf eentje gaan maken. een olievat vond ik wat groot. en ja, waarom doen zoals iedereen? daar ben ik te eigenzinnig voor natuurlijk. maar niet om jullie hulp even te vragen ;-)

ik had nog 2 biervaatjes staan die ik zou gaan gebruiken. dit moet een vrij compacte UDS opleveren met 3 roostertjes met een diameter van 30cm.
het idee was om van 1 vat de onderkant te gebruiken met daarin de kolenmand, gemaakt van een nog aan te passen vergiet in RVS en de bovenkant als deksel. Daartussen dan een ring van het 2de vat om meer ruimte te maken. dragers voor de roosters en dergelijke zou ik er nadien in lassen.

nu heb ik beide vaten open en blijkt dat de diameters niet exact hetzelfde zijn (hoewel de vaten van dezelfde producent komen). ze sluiten dus niet goed aan en staan onstabiel op elkaar.  belangrijk bij een rookoven is dat er niet te veel 'lekken' zijn waar veel lucht in en uit kan. je regelt namelijk onderaan en bovenaan de luchttoevoer en zo ook de temperatuur. ik probeer een oplossing te verzinnen maar kan zo niet meteen wat bedenken. hebben jullie ideeen?

eerste foto zijn de 2 vaten voor ik er aan begon

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 28 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything