Messing TIG lassen

Auteur Topic: Messing TIG lassen  (gelezen 7412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Shadowman

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 312
Messing TIG lassen
« Gepost op: 9 februari 2014, 01:13:18 »
Ik ben geen ervaren lasser waardoor ik tegen dingen aanloop. Zo had ik een puzzeltje waar een paar messing staafjes van 5 x 5 mm in zaten die van elkaar waren gebroken. Mooi lasklusje dus. Nu had ik al gelezen dat het zink in de legering lastig zou zijn, maar had niet gerekend op wat ik te zien zou krijgen. Of liever gezegd, wat door alle rook niet te zien was. Kan zijn dat ik het met deze eerste poging helemaal verkeerd heb aangepakt.

Omdat ik geen parameters voor messing heb ben ik met het oog op de warmtegeleiding als eerste poging uitgegaan van wat voor Aluminium gebruikt wordt, dus 50A per mm. Met google vond ik zelfs hogere waarden, maar dat zou dit kleine werkstukje niet overleven. Met een boog van 250A DC zag ik meteen veel rook die zo dicht was dat de vlamboog zelf niet te zien was en het licht door de rook kwam. Door alle rook heb ik zelfs geen smeltbad kunnen zien, dus laste feitelijk blind. In eerste instantie dacht ik dat er geen gas was, maar dat was er genoeg. Al snel zat de gascup onder de grijze bloemkolen en kon de boel schoonmaken. Proefondervindelijk kwam ik er achter dat met korte pulsen van misschien een halve seconde de toorts indrukken nog het beste resultaat gaf. Ik heb het lasapparaat op pulse bedrijf gezet op iets van 5 Hz met een duty cycle van zo'n 20%. Dat leek beter te gaan dan de stroom verlagen. Ook werd de rook minder als een stukje al even heet was geweest. Zodra ik vulmateriaal toevoegde ging het wat beter en gaf dat veel minder rook.

Het werkstukje zit in elkaar, maar mooi is anders  ((:schaamrood. Al met al had ik maar weinig controle over het lasproces  ((:paniek en dat kan vast beter met een mooier eindresultaat. Is messing altijd zo lastig te lassen of had ik net een vervelende legering te pakken? Tips hoe je het beste messing last? Welke parameters (b.v. A/mm) zijn gebruikelijk voor messing?

Even ter geruststelling voor allen die willen gaan vertellen hoe giftig kopen en zink zijn, ik heb goede adembescherming waardoor ik die rook niet binnen heb gekregen.  ((:rook


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.